H. Orlóci Edit: Az ügyesség tantárgy a Pedagógiai Programban[1]
Előkészítő képzésként jártasságot ad az ügyességi szerek alapgyakorlatainak kivitelezésében, ill. az "egyensúlyozó" és a "zsonglőr" szakos tantárgy megkezdésére.
Feladatai:
a helyes testtartás és mozgás,
az egyensúlyérzék,
reflex,
koordinációs készség,
kézügyesség
és előadókészség fejlesztése.
2. Követelmények a program elvégzése után
A növendék rendelkezik megfelelő
kézügyességgel,
mozgáskoordinációval,
egyensúlyérzékkel,
ritmusérzékkel,
mozgásmemóriával.
Ismeri a programban meghatározott gyakorlatanyagot, és képes
a tanult egyensúlyi helyzetek fenntartására,
a zsonglőrözés alapgyakorlatainak kivitelezésére,
2-3 perces összefüggő gyakorlat végrehajtására zenei kíséret mellett.
3. Tananyag
Az előkészítő osztályokban (I-IV évfolyam) a tantárgyat heti 3x2 tanórában tanítjuk.
Gyakorlatcsoport |
Gyakorlatok szintje |
|||
|
I. évf. |
II. évf. |
III. évf. |
IV. évf. |
Zsonglőr |
3 labda, 3 karika, 3 buzogány, karikaforgatás 4 |
4 labda, 4 karika, variációk, rúdegyensúlyozás homlokon |
variációk mindkét irányba, vegyes, 5 labda, 5 karika, karikaforgatás 6, labda-, tányérforgatás, zsonglőrözés az egyensúlyi szereken |
4 buzogány, specialitások, egyensúlyozás állon, orron, összeszórás, tányérforgatás |
Kéz- és fejállás |
tanári segítséggel |
részben tanári segítséggel |
tanári segítség nélkül |
specialitások |
Görgő |
guggolás, harántállás, féltérd, felugrás, félfordulat, harántgörgő, karikaátbújás, karikaforgatás, 4 |
dupla görgő |
|
|
Gólyaláb |
2 gólyalábon járás, egy gólyalábon ugrálás |
járás felcsatolt gólyalábon |
|
|
Golyó |
járás előre, hátra, körbe, gyors tempóban, ugrálókötelezés, karikaátbújás, karikaforgatás, 4 |
ferde palló |
|
|
Egykerekű |
|
alapgyakorlatok |
|
|
Lábzsonglőr |
|
alapgyakorlatok |
|
|
Szabadlétra |
|
|
alapgyakorlatok |
|
Feszesdrót |
|
|
|
alapgyakorlatok |
Az utolsó gyakorlatcsoport valamennyi évfolyamon az év folyamán tanultakból összeállított 4-5 perces vizsgaanyag. A második évfolyamtól kezdődően az első gyakorlatcsoport mindig az előző év(ek)ben tanult anyagok átismétlése és a szükséges fizikai kondíció megszerzése.
Az V.-VI. évfolyamon a tantárgyat heti 2x2 tanórában tanítjuk, a fő feladat az előzőekben megtanultak szinten tartása, valamint a választott második szakhoz igazított egyéni munka kialakítása.
Az ügyesség tantárgy a zsonglőr és egyensúly szaktárgyakra készít fel, kapcsolódik az akrobatika, a célgimnasztika és a tánc programjához.
5. Az értékelés módja
A tanuló félévben a tantestület előtt, az év végén pedig nyilvános bemutatón tesz vizsgát. A zenekíséret mellett önállóan bemutatott gyakorlatsor alapján értékelt technikai tudás és előadókészség határozza meg az elnyert osztályzatot, amely az ellenőrzőbe, ill. a bizonyítványba kerül.
Tanulónként:
5 db kis labda,
1 db nagy labda,
5 db zsonglőrkarika,
6 db forgatókarika,
1 db átbújókarika,
4 db buzogány,
1 db kopfring,
1 pár gólyaláb (fogós),
3 db görgőlap,
2 db görgőhenger,
1 db egyensúlyozó bot,
1 pár handstand-pálca,
1 db szabadlétra,
4 garnitúra forgató-tányér,
1 db egykerekű,
1 db zsámoly,
Tanulócsoportonként:
2 pár felcsatolható gólyaláb,
2 db tranka,
1 db lábzsonglőr-golyó,
1 db legyező (drót egyensúlyozáshoz),
1 db járó-golyó,
1 db kozsinett,
1 garnitúra feszesdrót apparát,
1 piedesztál,
1 garnitúra ferde palló,
1 db lépcsős asztal,
1 db londzs.
Magnetofon, hangkazetták, képmagnó.
[1] Lapunk előző számában indítottuk el a "PEPO" ismertetését, a magam és Bánfai Ágnes függőszer tantárgyra vonatkozó bevezetését itt nem kell elismételni.