H. Orlóci Edit: A cirkuszszámok tipológiája 1. rész Alaptípusok
Bölcsészember tanulmányai, kutakodásai során nemigen találkozik a rendszerképzés olyan szigorával, amely például a biológia tudományának apparátusáéhoz akár csak hasonlítható is lenne. A társadalomstatisztika individuum-közömbössége vagy a személyiségtipológiák területének ingoványossága inkább elriasztó erővel bír, ám a cirkuszi előadás technikái, technológiái talán nyújtanak olyan fogódzókat is, melyeket a mindennapi életben vagy a művészeti produkciókban nem találhatunk meg. E feltételezés igazolásául az artistaszámokban megjelenő tárgyak és cselekvések szisztematikus számbavétele szolgálhat, melyet igyekezni kell a karakterisztika diszkrét egységeire bontani.
Vizsgálódásunk kiindulásául, mint annyi más esetben is, érdemes Paul Bouissac szemiotikai megközelítését felhasználni. Meghatározó tanulmányában a cirkuszi szubkódok közül a trükköt, a sajátlagos produkciót jelölte meg a szám zsánerét kijelölő elemként. Az összes többi összetevő (kosztüm, zene, rekvizit, fényeffektusok, nyelvi és gesztusnyelvi üzenetek) kiválasztása alárendelt annak a hagyománykészletnek, melyet az adott trükk-kombináció lehetővé tesz. Ezeket a kultúra-függő sablonokat a tradicionális cirkuszban messzemenően tiszteletben tartják, a fókaidomár matróztiszti egyenruhája soha, még véletlenül sem cserélhető fel az elefántidomár maharadzsa-kosztümével.
Az elméleti irodalom számvetése mellett, hasonló kép rajzolódik ki, ha az 1970-es évek nagy cirkusztörténeti könyveinek osztályozását követjük. Ebben az időszakban a tradocionális cirkusz még zavartalan virágzásnak örvendett.
Az 1978-ban megjelent francia könyv[1] a következő felosztást alkalmazza a fejezetcímek szerint: Le tapis (a.m. szőnyeg); Equilibristes et jongleurs (egyensúlyozók és zsonglőrök); Danseurs et funambules (táncosok és kötéltáncosok); Gymnastes et aériens (légtornászok); Le cheval (a ló); Dompteurs et dresseurs (vadállatidomár és idomárok); Le clown (a bohóc); Tableaux vivants et pantomimes (élőképek és pantomimok); Illusionnistes, fakirs, etc. (bűvészek, fakírok, stb); továbbá Exotiques et side-show (egzotikum és side-show[2]).
Az angol Speaight (1980)[3] összefogottabb, kevesebb kategóriában gondolkozik, a tartalomjegyzék vonatkozó helyén ezt találjuk: Horse Acts (lószámok); Ground Acts (parterszámok); Aerial Acts (levegőszámok); Animal Acts (állatszámok); Clowns (bohócok); Ringmasters and Others (porondmesterek és egyebek).
Láthatjuk, hogy lényegét tekintve az 1979-ben készült Cirkuszlexikon[4] c. magyar ismeretterjesztő tévéfilmsorozat leleményes "képletét" csak egy "+ egyebek" kitétellel kell kiegészíteni, és máris érvényesen összefoglaltuk a fentieket, vagyis Akrobaták + Állatidomárok + Bohócok = Cirkusz.
1979-ben látott napvilágot az a kivételesen szép, 205 db fényképet tartalmazó (nyugat-)német album[5], amely cirkuszi szakemberek (pl. Fredy Knie sen.) közreműködésével készült, és mellékletében 4 cirkuszturné adatai, egy szakszótár és a képdokumentáció mellett megtalálható a legfontosabb zsánerek osztályozása is (Schaubild der wichtigsten Circus-Genres).
A három nagy alapkategória sorrendje náluk a következő: TIERDRESSUREN (állatidomítás), AKROBATIK, CLOWNERIE. Szakmailag jól alátámasztható értékítéletet tükrözhet a sorrend is. Az állatszámok felsorolásában ez áll: vadállatok, elefántok, lovak, egzotikus állatok, kisállatok. Az ilyen osztályozások esetében a súlyozáson túl, a legnagyobb kihívást a köztes, vegyes, ill. a sehova sem sorolható esetek jelentik. Az "egyebek" kihagyhatatlan kategóriáját pl. itt a szerzők az akrobatika címszó alá sorolták, a Charivarit[6] pedig a Clownerie-hez.
Állatidomítás |
Tierdressuren |
I. VADÁLLATOK |
I. RAUBTIERE |
Tigrisek, oroszlánok, leopárdok, stb. |
Tiger, Löwen, Leoparden usw. |
vegyes |
-, gemischt |
Medvék |
Bären |
Jegesmedvék |
Eisbären |
Barnamedvék, örvösmedvék |
Braunbären, Kragenbären usw. |
II. Elefántok |
II. Elefanten |
indiai elefántok |
indische Elefanten |
afrikai elefántok |
afrikan Elefanten |
III. LOVAK |
III. PFERDE |
Szabadidomítású lovak |
Freiheitspferde |
Ágaskodó ló [hoch?] |
Steiger |
Pónik, Kicsi-nagy |
Ponys, Groß und Klein |
Magasiskola |
Hohe Schule |
Lovaglás kantár nélkül |
geritten -, ohne Zügel |
hosszú kantárszárral |
am langen Zügel |
dogcarttal |
im Dogcart |
Zsokélovaglás (nyergeletlen lovon, állva) |
Jockey-Reiter (Ohne Sattel-Reiter, Stehendreiter) |
Voltizs |
Voltige |
Kozák- / cserkesz- / dzsigitlovas |
Kosaken-/Tscherkessen-/Dschigitenreiter |
Balerina lovon |
Ballerina zu Pferd |
Pas de deux |
Pas de Deux |
Lovaszsonglőr |
Jonglieren zu Pferd |
Magyar Csikós Posta |
Ungarische Csikos-Post |
Római kocsiverseny |
Römisches Wagenrennen |
Rodeo / vadnyugati / cowboy-játékok |
Rodeo/Wildwest/Cowboyspiele |
Megülhetetlen szamár |
Unreitbarer Esel |
IV. EGZOTIKUS ÁLLATOK |
IV. EXOTEN |
Tevék, dromedárok |
Kamele, Dromedare |
Zebrák |
Zebras |
Lámák, guanakók |
Lamas, Guanacos |
Jakok, bivalyok |
Yaks, Büffel |
Orrszarvúk, vízilovak |
Nashörner, Nilpferde |
Zsiráfok |
Giraffen |
Kenguruk |
Känguruh |
Krokodilok stb. |
Krokodile usw. |
Kígyók (bűvölés) |
Schlangen (beschwören) |
V. KISÁLLATOK |
V. KLEINTIERE |
Majmok |
Affen |
Kutyák |
Hunde |
Fókák |
Seelöwen |
Madarak |
Vogel |
Galambok, kakaduk, papagájok stb. |
Tauben, Kakadus, Papageien usw. |
Ragadozómadarak |
Raubvögel |
Disznók |
Schweine |
Kecskék, további háziállatok |
Ziegen und weitere-Haustiere |
Akrobatika |
Akrobatik |
I. LEVEGŐSZÁMOK |
I. LUFTAKROBATIK |
A. Trapéz |
A. Trapez |
Fliegende |
fliegendes Trapez |
Fanger (fogó) nélküli |
ohne Fänger |
Fangerral |
mit Fänger |
Ziccel kombinált |
kombiniert mit Hängestuhl |
Lengőtrapéz |
schwingendes Trapez |
Szolótrapéz (legnagyobbrészt akrobatikus) |
Solotrapez (überwiegend akrobatisch) |
Kopftrapéz / Washington-trapéz / líra |
Kopftrazez / Washington-Trapez / Luftlyra |
(legnagyobbrészt egyensúlyozás) |
(überwiegend Balancen) |
Álló trapéz (zicc) |
festes Trapez (Hangestuhl) |
Hengeperzs / Levegő-perzs [?](forgó is) |
Hangeperche/Luftperche (auch rotierend |
Változat: rakéta, ill. szputnyik |
Abwandlung: Rakete bzw. Sputnik) |
Luftrekk (többszörös) |
Hochreck (mehrfaches-) |
B. Drótkötél |
B. Drahtseil |
Magasdrót |
Hochseil |
Toronykötél (leginkább szabadtéri) |
Turmseil (meist Freilichtschau) |
Ferdedrót |
Schrägseil |
(Feszes)drót |
Steifdraht |
Schlappdrót, schlappdrót-zsonglőr |
Schlappseil, Schlappseiljonglerie |
Kötéltánc (lovaglóülésben [?], acélrugós) |
Tanzseil (rittlings; mit Stahfeder) |
C. Kötél |
C. Seil |
Vertikális kötél |
Vertikalseil |
Schwungseil |
Schwungseil |
Gyűrű [római] |
Römische Ringe |
Luftbalett |
Luftbalett |
D. Egyebek |
D. Andere |
Kilengő maszt / Ferde maszt (gázlámpaként is) |
Schwankender Mast /Schiffsmast (auch als Laterne) |
Kapcsolódás a szabadtéri látványosságokhoz |
Bindeglied zu Freilichtschau |
II. PARTERAKROBATIKA |
II. PARTERRAKROBATIK |
A. Rekvizit nélkül |
A. Ohne Requisiten |
Handstand-ekvilibrisztika stb. |
Handstandequilibristik usw. |
Handvoltizs |
Handvoltigen |
Handaufhand, Erőművész |
Hand-auf-Hand Kraftathletik |
(Táncos) emelőszám |
Hebeelastik |
Statikus krobatika / bronzszám |
Adagio / Poses plastiques |
Kontorzió: |
Kontorsionistik: |
Kaucsuk |
Kautschuk |
Klizsnig |
Klischnigg |
Dobószám (táncos) / akrobatikus táncszám |
Wurftanz / Akrobatischer Tanz |
Arabugrók (piramisépítők) |
Pyramidenbauer |
Ugrók (kéz-, hordó- stb.) |
Springer (auch Hand-Faß-usw.) |
Excentrik (kaszkadőrök, voltizsálók) |
Kaskadeure und Voltigeure |
B. Rekvizittel |
B. Mit Requisiten |
Zsonglőr |
Jonglerie |
Tempózsonglőr |
Tempojongleur |
Gentleman-zsonglőr |
Gentlemanjongleur |
Erőzsonglőr |
Kraftjongleur |
Egyernsúlyozó zsonglőr |
equilibr. Jongleur |
Tányérforgatás |
Rotierende Teller |
Diaboló |
Diabolo |
Távol-keleti játékok |
Fernöstliche Spiele |
Antipod / fußarbeit |
Antipoden/Fußjongleure |
Ikária |
Ikarier / Ikarische Spiele |
(Orosz) rúdszám |
Russ. Stangennummer |
Batoudugrás |
Batoudensprünge |
Schleuderbrett (ugródeszka) |
Schleuderbrett |
(Orosz) hinta |
Russische Schaukel |
Gumiasztal v. trambolin (ziccel vagy levegőszámmal kombinált is) |
Trampolin (auch kombiniert mit Hängestuhl - Trampolinflugakt) |
III. EKVILIBRISZTIKA |
III. EQUILIBRISTIK |
Perzs (homlok-, váll-, fog-, öv- stb.) |
Perche (Stirn-, Schulter-, Zahn-, Gürtel- usw.) |
Bicikli |
Fahrrad |
Magas bicikli, egykerekű, magas egykerekű |
Hochrad, Einrad, hohes Einrad |
Görgő |
Rola Rola |
Golyó (járó) |
Rollende Kugeln |
Szabadlétra |
Freistehende Leiter |
Láblétra és lábperzs |
Fußleiter und Fußperche |
Üvegbalansz, kardbalansz |
Glasbalance / Schwerterbalance |
Görkorcsolya |
Rollschuhnummern |
EGYEBEK |
SONSTIGES |
Bűvészet / nagyillúzió |
Magie / Illusionsschau |
Fakír, kardnyelő, stb. |
Fakir, Degenschlucken usw. |
Késdobáló |
Messerwerfer |
Bohócszámok |
Clownerie |
Duó, trió stb. (entré) |
Duo, Trio usw. (Entrée) |
Szoló |
Soloclown |
Zenebohóc |
Musicalclown |
[Producing clown (USA)] |
Producing Clown (USA) |
[Tramp clown (USA)] |
Trampclown (USA) |
Repríz- v. passzázs-bohóc |
Reprisenclown |
[(Musical-)Exzentriker] |
(Musical-)Exzentriker |
|
|
Sárivári |
Charivari |
|
-------- |
Manézs-színdarabok, a.m. egyfelvonásosok = átmenet a színházhoz |
Manegen-Schauspiele = Bindeglied zum Theater |
Specek, felvonulások, parádék, finálé, = átmenet a nagy revühöz |
Specs, Umzüge, Parade, Finale = Bindeglied zur Ausstattungsrevue |
Vízicirkusz, Jégcirkusz |
Aqua-Schau, Circus auf Eis |
Szenzációszámok (casse-cou) = átmenet a szabadtéri látványossághoz |
Sensationsnummern (Casse-cou) = Bindeglied zur Freilichtschau |
[1] Thétard, Henry: La merveilleuse Histoire du Cirque Julliard 1978
[2] A cirkusztörténeti tanítás céljaira a "furcsaságok" elnevezést választottam, mert a magyar nyelvű irodalomban olykor előforduló "torzó" kifejezést félrevezetőnek gondolom.
[3] Speaight, George: A History of the Circus London: The Tantivy Press San Diego - New York 1980
[4] Készítették: Heitz György és dr. Szekeres József
[5] Rolf Lehmann: Circus Magie der Manege Hoffmann und Campe 1979
[6] Nálunk sárivári: keverékzsáner, potpourri jellegű, sokszereplős szám.