Murainé Szakáts Ildikó: A magyar artistaképzés jogszabályi háttere 8. rész
Cikksorozatomat folytatva a hagyományos és modulrendszerű „Artista” központi programok összehasonlításával foglalkozom ebben a fejezetben is. Jelen tanulmányban a két képzési program tantárgyfelosztását elemezve kívánom bemutatni az eltéréseket.
Az „Artista” szakképesítés hagyományos és modulrendszerű központi programjainak (továbbiakban: kp) tantárgyfelosztása – a tananyagszerkezetet követve[1] – jelentős eltérést mutat.
Az alábbi táblázatokban e két tantárgyfelosztás látható, az első a hagyományos (2009-től kifutó), a második a modulrendszerű (2009-től felmenő rendszerben bevezetendő) központi program óraterveit mutatja be.
I.
|
II.
|
III.
|
IV.
|
V.
|
VI.
|
VII.
|
VIII.
|
IX.
|
Összesen:
|
|
évfolyamok
|
||||||||||
Osztály-főnöki
|
36
|
36
|
36
|
36
|
36
|
36
|
|
|
|
216
|
Ügyesség
|
216
|
216
|
216
|
216
|
144
|
144
|
|
|
|
1152
|
Függőszer
|
144
|
144
|
144
|
144
|
|
|
|
|
|
576
|
Akrobatika
|
216
|
216
|
216
|
216
|
216
|
216
|
144
|
128
|
|
1568
|
Pantomim
|
72
|
72
|
72
|
72
|
72
|
72
|
|
|
|
432
|
Tánc
|
144
|
144
|
144
|
144
|
144
|
144
|
144
|
128
|
|
1136
|
Cél-gimnasztika
|
|
|
|
|
72
|
72
|
|
|
|
144
|
Fő szak
|
|
|
|
|
360
|
360
|
360
|
320
|
360
|
1760
|
Második szak
|
|
|
|
|
|
|
288
|
256
|
360
|
904
|
Cirkusz-történet
|
|
|
|
|
|
|
72
|
64
|
|
136
|
Gazdasági és jogi ismeretek
|
|
|
|
|
|
|
72
|
64
|
|
136
|
Szak-dolgozat konzultáció
|
|
|
|
|
|
|
|
|
50
|
50
|
Összesen:
|
828
|
828
|
828
|
828
|
1044
|
1044
|
1080
|
960
|
770
|
8210
|
1. Táblázat. A hagyományos „Artista” központi program tantárgyfelosztása
Tananyagegység kódja
|
Tananyagegység neve
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
össz:
|
|
évfolyamok
|
|||||||||||
1
|
034/1.0/1732-06
|
Jogrendszer
|
24
|
24
|
24
|
24
|
24
|
24
|
24
|
|
168
|
2
|
034/2.0/1732-06
|
Vállalkozástan
|
30
|
30
|
30
|
30
|
30
|
30
|
30
|
|
210
|
3
|
034/3.0/1732-06
|
Információ Technika (IT)
|
54
|
54
|
54
|
54
|
54
|
54
|
54
|
|
378
|
4
|
034/1.0/1733-06
|
Művészettörténet 1.
|
108
|
108
|
126
|
36
|
36
|
36
|
36
|
|
486
|
5
|
034/2.0/1733-06
|
Művészettörténet 2.
|
|
|
|
|
|
|
|
32
|
32
|
6
|
034/3.0/1733-06
|
Szakelmélet
|
|
|
|
|
|
|
|
16
|
16
|
7
|
034/4.0/1733-06
|
A produkció készítés folyamata
|
|
|
|
|
|
|
|
16
|
16
|
8
|
034/1.0/1734-06
|
Munkafeltételek
|
|
|
|
|
|
|
|
32
|
32
|
9
|
034/2.0/1734-06
|
Életfeltételek
|
|
|
|
|
|
|
|
32
|
32
|
10
|
034/3.0/1734-06
|
Nyelvismeret
|
|
|
|
|
|
|
|
32
|
32
|
11
|
034/1.0/1735-06
|
Szakágak 1.
|
648
|
648
|
630
|
720
|
720
|
720
|
720
|
|
4806
|
12
|
034/2.0/1735-06
|
Szakágak 2.
|
|
|
|
|
|
|
|
384
|
384
|
13
|
034/3.0/1735-06
|
Rokonszakterületek 1.
|
108
|
108
|
108
|
108
|
108
|
108
|
108
|
|
756
|
14
|
034/4.0/1735-06
|
Rokonszakterületek 2.
|
|
|
|
|
|
|
|
256
|
256
|
15
|
034/5.0/1735-06
|
Rendezvénytechnika
|
|
|
|
|
|
|
|
64
|
64
|
Összesen:
|
972
|
972
|
972
|
972
|
972
|
972
|
972
|
864
|
7668
|
2. Táblázat. A modulos „Artista” központi program tantárgyfelosztása
A tananyagszerkezetet érintő eltéréseken túl a tantárgyak óraszámában és az évfolyamokon való megjelenésükben is fellelhető számos eltérés.
Az egyik, első ránézésre szembetűnő különbség az évfolyamok számában található. A hagyományos kp 8 artista évfolyamra és +1 artistaművész évfolyamra épül, az akkor érvényes Országos Képzési Jegyzéknek (továbbiakban: OKJ) ellentmondva[2]. A modulrendszerű kp 8 artista évfolyamra készült szinkronban az aktuális OKJ-val, a +1 artistaművész ráépülés évfolyama nem jelenik meg a központi programban. Ugyanígy nem található meg a modulos kp 12. oldalán a szakképesítés szakmai követelménymoduljainak megnevezésekor.
Az 54 212 01 0000 00 00 azonosító számú, Artista megnevezésű szakképesítés szakmai követelménymoduljainak
|
|
azonosítója
|
megnevezése
|
1732-06
|
Gazdálkodás, vállalkozás
|
1734-06
|
Cirkuszi élet
|
1735-06
|
Alkalmazott cirkuszművészet
|
3. Táblázat. Részlet a modulos „Artista” szakképesítés központi programjából (a szakképesítés modultáblája)
Mint látható, hiányzik a modulos kp-ból az artistaművész ráépülés 1733-06 azonosító számú Alkotóművészet megnevezésű modul. Ez annál is érdekesebb, mivel a tananyagegységek között és a tantárgyfelosztásban megtalálható. Ez a modulos kp egyik nagy ellentmondása.
A két kp alapvető eltérése:
a hagyományos kp 12 tantárgy letanítását, 9 évfolyamon 8210 óraszámban
a modulos kp 15 tananyagegység csoportjának oktatását – némelyikbe több tantárgy tananyagát sűrítve – 8 évfolyamon 7668 óraszámban biztosítja.
A hagyományos kp-ban az osztályfőnöki óra külön tananyagegységként, önálló óraszámkerettel jelenik meg az 1-6. évfolyamokon, de a modulos kp-ban még utalásként sem található. Ez az oktatási jogszabályok változásából adódik, miszerint az osztályfőnöki teendők a közismereti oktatás része, óraszám is ott tervezhető erre a feladatra. Hasonló módon hiányzik a szakdolgozat konzultációra korábban fenntartott óraszám.
A modulos kp-ban Rokonszakterületek 1. és 2. tananyagrészeken belül található a sportmozgások, a tánc, a színészmesterség, a pantomim és a zene[3], együttesen 1012 órával, míg a hagyományos kp-ban ezekből a tánc 1136 órával, a pantomim 432 órával, és a – sportmozgásokhoz sorolhatóan – a célgimnasztika 144 órával, együtt 1712 órával szerepel. Látható, hogy ezekre a területekre 700 órával kevesebbet szán az új kp, miközben a célgimnasztika mellett több rokon sportág anyagát is beemeli[4], és új tárgyakként a színészmesterséget és a zeneoktatást is felveszi a tananyagba.
Az artista fő szakterületek oktatására (légtornász, akrobatika, egyensúly, zsonglőr, bohóc) az alapozó tárgyakat (ügyesség, függőszer, akrobatika) és a fő szak, valamint a második szak óráit együtt számítva a hagyományos kp 5960 órát biztosít. A modulos kp Szakágak 1. és 2. megnevezés alatt jelöli ugyanezen tananyagtartalmakat 5190 óraszám mellett, 770 órával kevesebbet szánva ezekre a feladatokra is.
A modulos kp lényegesen magasabb elméleti óraszámokat tervez, melyet a cirkusztörténet és gazdálkodás-vállalkozás tématerületek óraszámai is mutatnak. A cirkusztörténet a korábbi 136 órával szemben 486 órát kapott a művészettörténet 1. témacím alatt. A gazdálkodás-vállalkozás tananyag a 136 óraszámot jóval meghaladóan 378 órával gazdálkodhat az új kp szerint.
Összevetve a két kp elméleti és gyakorlati óráinak számát, azt látjuk, hogy bár az összes óraszám a hagyományos kp-ban magasabb (8210) az elméleti órák száma csak 538 óra. A modulos kp az alacsonyabb összes óraszámához (7668) viszonyítva 1583 elméleti órát tervez, mely közel háromszorosa a korábbi kp-ban szereplőnek.
Az 54 212 01 0000 00 00 azonosító számú, Artista megnevezésű szakképesítés szakmai követelménymoduljaihoz rendelt tananyagegységek
|
||||||
Sorszáma
|
azonosítója
|
megnevezése
|
óraszáma
|
|||
elméleti
|
elmélet-igényes gyakorlati
|
gyakorlati
|
összes
|
|||
1
|
034/1.0/1732-06
|
Jogrendszer
|
168
|
0
|
0
|
168
|
2
|
034/2.0/1732-06
|
Vállalkozástan
|
210
|
0
|
0
|
210
|
3
|
034/3.0/1732-06
|
Információ Technika (IT)
|
0
|
0
|
378
|
378
|
4
|
034/1.0/1733-06
|
Művészettörténet 1.
|
487
|
0
|
0
|
487
|
5
|
034/2.0/1733-06
|
Művészettörténet 2.
|
32
|
0
|
0
|
32
|
6
|
034/3.0/1733-06
|
Szakelmélet
|
16
|
0
|
0
|
16
|
7
|
034/4.0/1733-06
|
A produkció készítés folyamata
|
16
|
0
|
0
|
16
|
8
|
034/1.0/1734-06
|
Munkafeltételek
|
32
|
0
|
0
|
32
|
9
|
034/2.0/1734-06
|
Életfeltételek
|
32
|
0
|
0
|
32
|
10
|
034/3.0/1734-06
|
Nyelvismeret
|
32
|
0
|
0
|
32
|
11
|
034/1.0/1735-06
|
Szakágak 1.
|
504
|
0
|
4301
|
4805
|
12
|
034/2.0/1735-06
|
Szakágak 2.
|
54
|
0
|
330
|
384
|
13
|
034/3.0/1735-06
|
Rokonszakterületek 1.
|
0
|
0
|
756
|
756
|
14
|
034/4.0/1735-06
|
Rokonszakterületek 2.
|
0
|
0
|
256
|
256
|
15
|
034/5.0/1735-06
|
Rendezvénytechnika
|
0
|
0
|
64
|
64
|
Mindösszesen óra:
|
1583
|
0
|
6085
|
7668
|
4. Táblázat. A modulos „Artista” központi program elméleti és gyakorlati óráinak aránya
A modulos „Artista” központi program lényegesen több feladatot ró a képző intézményekre, mint korábbi változata. Ellentmondásos módon, az OKJ-ban a fő szakra (artista) és a ráépülésre (artistaművész) együttesen 8500 óra helyett (artista 7500 óra + artistaművész 1000 óra), csak 7668 órával tervez. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy a kp készítői számára nem volt egyértelmű, vajon csak a fő szakképesítésre vagy a ráépülésre is kiterjedjen a központi program.
[1] Lásd: A magyar artistaképzés jogszabályi háttere 7. rész
[2] Lásd: A magyar artistaképzés jogszabályi háttere 5. rész
[3] Lásd: A magyar artistaképzés jogszabályi háttere 6. rész
[4] Részletesen erről később, a tananyagtartalmakat tárgyaló részekben
[5] Részletesen lásd: A magyar artistaképzés jogszabályi háttere 7. részben
(Az artistaképzés hagyományos és modulos központi programjainak tantárgyfelosztása)