Szonday Szandra A bőség zavara – Cirkuszkutatás az interneten 3.

Előző cikkemben tett ígéretemhez híven most a kép- és videógyűjteményekről ejtek szót, pontosabban inkább csak az utóbbiakról, mivel a korábban említett cirkusztörténeti oldalak a mozgóképekkel ellentétben általában bő képanyaggal rendelkeznek, és mert a továbbiakban leírt jellemzők (pl. a technikai fejlődés) a képekre is igazak.

Cikksorozatom bevezető részében már említést tettem azokról a (hivatalos, intézmények által fönntartott) oldalakról, ahol régi, archív felvételeket tekinthetünk meg, legyen szó régi mozifilmekről, filmhíradókról, dokumentumfilmekről vagy televíziós csatornák korábbi műsorairól. (Lásd: http://filmhiradok.nava.hu, http://videotar.mtv.hu) A régi felvételek digitalizálása, nyilvánossá tétele folyamatosan zajlik; ma már privát emberek is igyekszenek megmenteni elavult magnó- és videószalagjaikat, karcosodó bakelitlemezeiket és kifakult fényképeiket. Ugyanakkor az a tendencia is egyre erősebb, hogy a televíziós és rádiós műsorszolgáltatók (hosszabb vagy rövidebb ideig) az interneten is elérhetővé tegyék adásaikat. (Egyesek szerint az internetes televíziózásé, rádiózásé a jövő.) Sőt, ma már léteznek olyan hírportálok, melyek írásos cikkeik mellett videócsatornát is működtetnek, benne rövid „helyzetjelentésekkel”, dokumentumfilmekkel, interjúkkal. Egy friss, cirkuszi vonatkozású példa erre az index.hu riportja a X. zsonglőrtalálkozóról:

http://index.indavideo.hu/video/Toppless_legtornasz_es_golyofogo_gnom_a_X_Zsonglortalalkozon

E tekintetben főként a kulturális oldalakat érdemes figyelemmel követni.

Mindez természetesen hatalmas előnyökkel jár a kutatásban, különösen a jövőre nézve, hiszen míg eddig csak nagy utánajárással lehetett megszerezni archív felvételeket (ha egyáltalán lehetett, és nem veszett el a kérdéses film örökre), addig most könnyen visszakereshetővé, elmenthetővé válnak a felvételek. Az elmúlt 1-2 évben pl. jó pár riportot láttam családi utazócirkuszokról különböző kereskedelmi csatornákon; hírt adtak rendhagyó cirkuszi keresztelőről, elszabadult zebráról, szülinapos elefántról és égő vagy vihar által megtépázott cirkuszi sátrakról. Ezek a mai napig megtekinthetők a neten, míg 10 éve még a videófelvevőt kellett volna bűvölnöm otthon, vagy ha nem sikerült felvenni az adást, a tévé csatornát felkeresnem. (http://tv2.hu/nagyvagy/video/elet-egy-vandorcirkuszban)

Az internet, ill. a technikai eszközök terjedése, fejlődése tehát hatalmas változásokat hozott, és teljesen átírta életünket más tekintetben is. Ma már elég egy interneteléréssel rendelkező okostelefon, hogy (szinte) bárhol és bármikor megörökíthessünk egy eseményt. Ma már elvétve használunk analóg fényképezőgépeket vagy videókamerákat, a mostani, középkategóriás mobilkészülékem optikai felbontása pedig már most jóval nagyobb, mint első, 2003-ban vásárolt, igen drága digitális fényképezőgépemé.

És természetesen itt jönnek képbe a nagy népszerűségnek örvendő közösségi és videómegosztó oldalak. Rengeteg amatőr felvételt találunk cirkuszi előadásokról: a legújabb szenzációk1, vagy váratlan események szinte már másnap a neten landolnak. Pl. egy orosz cirkuszban történt oroszlán-támadásról mindjárt több szemszögből készült felvételt is találunk2. Földrajzi határok sem akadnak, általában minden ország, nemzet tagjai aktívak e téren. Ha pl. rúd-akrobatákat szeretnénk látni Indiából (ilyen nemzeti bajnokságokat is rendeznek), több száz videó közül válogathatunk3.

Akkor is rengeteg találatot kapunk, ha csak egy ugrás „hogyanjára” vagyunk kíváncsiak; egy keresőszóra (pl. flikflak) számos olyan találati eredményt kapunk, ahol amatőrök, profik mutatják be, hogyan kell pl. flikflakozni.4 Természetesen ezeket a felvételeket /is/ nagyon körültekintően, erős kritikával kell kezelni. Naponta találok olyan videókat is, melyeket pl. a magyar artistaképzősök készítettek próbáikon, amikor végre szépen sikerül egy trükk. (Egyébként már az iskola egész élete – vizsgák, órák, szereplések – nyomon követhető a neten.)

Ám ne gondoljuk, hogy csak a „kandikamerás” felvételek kerülnek fel. Egyrészt számos olyan videó is akad, melyeket elhivatott rajongók, gyűjtők, kutatók, esetleg intézetek töltenek fel, és ezek között gyakoriak az archív anyagok. (19. századi, 20. század eleji unikumokra is rálelhet a szemfüles netező, ahogy az alábbi filmen pl. Cinquevalli látható: http://www.youtube.com/watch?v=vUjk1slKL9M).

Másrészt az internet hatalmas, ingyenes hirdetési felületet kínál, a cirkuszok, cirkuszművészek pedig igyekeznek ezt ki is használni. Ma már nem fényképek szétpostázásával oferál egy artista, hanem minimum DVD-vel (mely az egész műsort, a sajtóanyagokat és a technikai feltételeket is tartalmazza), ill. honlapot szerkeszt, blogol, közösségi oldalakon képviselteti magát (pl. http://www.circoaereo.net/eng/esitykset_frittfall.html). És természetesen kis ajánló filmeket, trailereket forgat egy-egy produkcióhoz, ahogyan a filmekhez szokás. (A Cirkus Cirkör trailer-e már-már videóklip-szerű: http://www.youtube.com/watch?v=1nOVc-iCyM8) Elég egy-két helyre föltölteni az adott videót, és máris felhasználók százai küldik, „posztolják” tovább. Gyakori a próbák, előkészületek videós követése is, így akár egy alkotói folyamat részeseivé is válhatunk. Ugyanígy, a cirkuszok is kisfilmekkel csinálnak kedvet újabb műsoraikhoz: gyönyörű példa rá a párizsi Cirque d'Hiver honlapja: http://www.youtube.com/BOUGLIONE

A műsor rögzítése tehát alapvetőnek számít, és ma már nem feltétlenül kell hozzá külön stáb, drága apparátus. Persze, azért ne feledkezzünk el a professzionális cirkuszfilmekről sem, melyeket a kisebb-nagyobb társulatok kereskedelmi céllal készíttetnek. Bár ezek nehezebben elérhetők (hiszen a letöltésért, a DVD megvásárlásáért fizetni kell, esetleg külföldről kell behozatni). E műfajban a Cirque du Soleil jár az élen (az alábbi oldalon egy francia társulat, a Cirque Plume kínálata: http://www.cirqueplume.com/marchanderie/). Időnként az is előfordul, hogy egy-egy társulat elérhetővé teszi a teljes előadás-felvételt, ahogy azt az ausztráliai C!RCA is tette. (Az oldal, melyet az említett társulat használ – vimeo.com –, egyébként kifejezetten a művészi céllal készült videók megosztására készült, egyfajta portfolióként szolgál a művészek számára, akár a MySpace. Egy személyes kedvenc a vimeo.com-on Aurélia Thierrée Aurélia oratóriuma c. előadása: http://vimeo.com/9210344).

A fentiekből kitűnik, hogy nehéz konkrét honlapokat megnevezni, ha vizuális cirkuszi anyagokról van szó. A „hivatalos” cirkusztörténeti oldalakra pl. nem is igazán jellemző a videós tartalom. A kutató inkább interneten való jártasságára támaszkodhat; inkább keresési stratégiákat nyújthatunk, mint fix címeket. A legtöbb keresőoldalon van külön beállítási lehetőség, hogy kifejezetten csak videókat dobjon ki nekünk a keresőmotor, akárcsak a képek esetében. A „kínálat” hatalmas, csak válogatni kell tudni belőle.

_______________________________________

 1 Pl. egy Soleil-előadás http://www.youtube.com/watch?v=cVTPr_JEDVg 

2 http://www.youtube.com/watch?v=y_75DTgbhc4  

http://www.youtube.com/watch?v=G9toz9rLnow  

3 http://www.youtube.com/watch?v=9wsuk_gADnc