Losonczi György: Magyar cirkuszok honlapjainak vizsgálata a versenyképesség tekintetében
BEVEZETÉS
Az Európi Unió integrációs folyamatának köszönhetően nem csak magyar, de nemzetközi térben is versenyhelyzet alakult ki az utazó cirkuszok piacán. Az EU négy szabadságelve[i] elősegítette az utazó cirkuszok határontúli vendégszereplésének könnyebb megszervezését, továbbá lebontotta a munkaerő-állomány külföldre és belföldre utaztatásának adminisztratív „akadályait”.
Az utazó cirkuszok a verseny hatására alkalmazni kezdik az üzleti stratégia elemeit és a marketing tevékenységet. Hosszútávú kutatásom a magyar cirkuszok honlapjainak versenyképességét vizsgálja nemzetközi viszonylatban. A weblap a szervezet legfontosabb online megjelenése; tükre a szervezet stílusának, aktivitásának és reputációjának[ii]. A versenyképes honlap stratégiai kérdés, de mi alapján tudják eldönteni, hogy a piacon a weboldaluk valóban versenyképes-e? "
CIRKUSZI SZERVEZETEK HONLAPJAINAK VIZSGÁLATA SEO METATAGS ÉS GPR ALAPJÁN
Anyag és módszer
Az 1. táblázat a magyar utazó cirkuszok honlapjait vizsgálta 2015.08.23 és 2016.05.17 napján. A vizsgálat eredményei adatbázisba kerültek rögzítésre Excel használatával.
1. táblázat: Magyar utazó cirkuszok és honlapjaik
No. |
Név |
Weboldal (URL) |
1 |
America Park - Cirkusz Monte Carlo |
http://america-park.com/ |
2 |
Circus Last Vegas Show |
|
3 |
Donnert Cirkusz |
http://donnertcirkusz.hupont.hu/ |
4 |
Eötvös Cirkusz |
http://www.eotvoscirkusz.com/ |
5 |
Exit Cirkusz |
http://exitcirkusz.hu/ |
6 |
Fővárosi Nagycirkusz: FNC |
http://www.fnc.hu/ |
7 |
Hungária Nagycirkusz |
http://www.hungarianagycirkusz.hu/ |
8 |
Maciva - Hungarian Circus and Variety |
http://www.maciva.hu/ |
9 |
Magyar Nemzeti Cirkusz |
http://www.magyarnemzeticirkusz.hu/ |
10 |
Magyar Nosztalgia NagyCirkusz |
http://magyarnagycirkusz.hu/ |
11 |
Picard Cirkusz |
http://www.picardcirkusz.hu/ |
12 |
Richter Cirkusz |
Nincs |
13 |
Richter Florian Cirkusz |
http://rfc.hu/ |
14 |
Utazó Budapest Nagycirkusz |
http://budapestnagycirkusz.hu/ |
15 |
Wertheim Cirkusz |
Nincs |
Forrás: Saját adatok és szerkesztés
A CW-Index bemutatása
Az elmúlt hét évben a felsőoktatási intézmények honlapjait és versenyképességüket tanulmányoztam. Kutatásaim során felállítottam és a gyakorlatban alkalmaztam is egy interdiszciplináris értékelő és elemző keretrendszert, a „Competitive Website Index”[iii] (CW-Index) kritériumrendszert. A CW-Index egy szám, amely az oldalak versenyképességi sajátosságait reprezentálja, amely a PTE által tartott 3. Felsőoktatás Marketing Konferencián (2010)[iv] került bemutatásra egy verseny keretén belül, majd a 2011-es[v] és 2013-as OTDK-án[vi] is sikeresen szerepelt.
A releváns szakirodalom felhasználásával alakítottam ki a CW-Index értékelő keretrendszert. A kritériumokat csoportokba rendeztem, ami biztosítja a rendszer bővítését, rugalmasságát és későbbi súlyozását. A kialakított kritériumrendszer mint egy „mérőeszköz” méri a honlapok versenyképességét, a mérés eredménye a honlap versenyképességi indexe, amely használatával összehasonlíthatók lesznek a magyar és a nemzetközi intézmények honlapjai.
A BA szakdolgozatom témája[vii] a CW-Index kritériumrendszer általános elméleti alkalmazásával foglalkozott a for- és nonprofít szervezetek honlapjainak vetületében. A CW-Index kritériumrendszer adaptált változatával elemzem az utazó cirkuszok honlapjait. Lásd: https://bismarck.nyme.hu/24677.html?&L=1&id=24677
Jelen cikkem a CW-Index kritériumrendszer „A weboldal láthatósági tényezői”-re fókuszál, vagyis a SEO és a GOOGLE PAGERANK (GPR) „értékeit” vizsgálja.
Google PageRank
A GPR a Google résztulajdonosának, Lawrence Page-nek a neve után került elnevezésre. A Google PageRank[viii] egy minőség alapú rangot rendel a vizsgált weboldalakhoz, amely segíti a Google kereső motor találati listájának releváns összeállítását.[ix] A GPR komplex kritériumrendszer, amelyet a Google üzleti titokként kezel. A Google „Algoritmusok” oldala szerint[x]:
„Ma a Google algoritmusai több mint 200 egyedi jelre vagy "nyomra" hagyatkoznak, amelyek segítenek kitalálni, hogy Ön mit keres valójában. Ezek a jelek többek között lehetnek a weboldalakon szereplő kifejezések, a tartalom frissessége, a régió és a PageRank.”
A GPR egy 0-10 közötti értékeket vesz fel, ahol a tízes érték a „legjobb” minősítést jelenti. Lásd: http://blog.rifix.net/wp-content/uploads/2013/12/google-pagerank-explained.jpg
A GPR a backlink a weboldalra mutató külső hivatkozás, amelynek szerepét és „súlyát” lásd: http://repcapitalmedia.com/how-to-increase-your-google-plus-pagerank/
A Google 2014-től nem hozza nyilvánosságra a Google PageRank adatait.
SEO, SEM és Metatag-ek
A keresőoptimalizálás (Search Engine Optimization, SEO) és a keresőmarketing (SEM, Search Engine Marketing) eszközeinek alkalmazása meghatározza weboldalak „láthatóságát” az Interneten. A Google kereső találati oldalán az alábbi részekre „hatnak” ki: http://www.accessdesires.com/images/sem.jpg
A SEO eszközök közül a metatag emelendő ki, amely az internetes keresők számára a forráskódba építhető, az oldallal kapcsolatos releváns információt biztosít, a Google hatékony eszközként ismeri el.[xi] Számos metatag létezik, ezek közül a Google több metatag-et támogat,[xii] de általánosan elfogadott, hogy ezek közül az alábbiak[xiii] meghatározóak a weboldal „láthatóságában”:
- title (valójában nem metatag!)
- description
- keywords
- robots.
A keywords esetében a Google 2009 óta nem használja fel a megadott információkat a találati oldalt optimalizáló algoritmusban.[xiv]
Elemzések és eredmények
Az 1. táblázatban szereplő magyar utazó cirkuszok honlapjait vizsgáltam 2015.08.23 és 2016.05.17 napján. A Richter Cirkusz és a Wertheim Cirkusz sem a tavalyi évben, sem az idei évben nem rendelkezett weboldallal. Az America Park - Cirkusz Monte Carlo nevű cirkusz weboldala idén nem volt elérhető, megszűnt. A táblázatból jól kitűnik, hogy a magyar utazó cirkuszok többsége a magyar domain kiterjesztést használja („.hu”), kihasználva a lokális (területi) találat lehetőségét.
A két időpontban „mért” három metatag információs tartalma – egy kivételével – nem változott egyik cirkusz esetében sem. Nem frissítik az aktuális szezonjukhoz az információkat. A Picard Cirkusz oldal elnevezését („title”) a tavalyi évben „Picard philip” volt, míg idén „Cirque Picard”, egyik esetben sem tájékoztat megfelelően a cirkusz oldaláról, mivel az első esetben egy személy nevét tüntetik fel, míg a másik esetben francia szóhasználattal jelzik a cirkusz szót. Két cirkusz nem használja ki a „title” oldal lehetőséget, míg a többiek esetében a „cirkusz” szó megjelenik az oldal elnevezésében.
2. táblázat: A title 2016-os értékei a magyar cirkuszok oldalain
Név |
„TITLE” értékei (2016) |
America Park - Cirkusz Monte Carlo |
(Az oldal megszűnt) |
Circus Last Vegas Show |
Circus Last Vegas |
Donnert Cirkusz |
• donnertcirkusz.hu |
Eötvös Cirkusz |
A VILÁGHÍRŰ EÖTVÖS CIRKUSZ... AZ ÖRÖK VARÁZSLAT NEMZETKÖZI SZTÁRVENDÉGEKKEL AZ EÖTVÖS CIRKUSZ |
Exit Cirkusz |
Exit Cirkusz; Exit Cirkusz |
Fővárosi Nagycirkusz: FNC |
FNC - Fővárosi Nagycirkusz |
Hungária Nagycirkusz |
Szeretettel köszönti Önt a Hungária Nagycirkusz társulata és igazgatósága! |
Maciva - Hungarian Circus and Variety |
Magyar Cirkusz és Varieté – MACIVA |
Magyar Nemzeti Cirkusz |
(nincs érték) |
Magyar Nosztalgia NagyCirkusz |
Magyar Nagy Cirkusz |
Picard Cirkusz |
Cirque Picard |
Richter Cirkusz |
(nincs érték) |
Richter Florian Cirkusz |
Richter Florián Cirkusz |
Utazó Budapest Nagycirkusz |
Utazó Budapest Nagycirkusz |
Wertheim Cirkusz |
(nincs oldala) |
Forrás: Saját adatok és szerkesztés
A „description” értékek a legtöbb esetben azonosak voltak a „title” értékeivel mindkét vizsgált időpontban. Az oldal rövid bemutatását szolgáló metataget az Eötvös Cirkusz, a Fővárosi Nagycirkusz és a MACIVA oldala használja megfelelően. A Magyar Nosztalgia Nagycirkusz oldal leíró szöveges része nem értelmezhető („Szeretettel! - a dinamikus portálmotor és tartalomkezelő rendszer”).
3. táblázat: A desciption 2016-os értékei a magyar cirkuszok oldalain
Név |
„Description” értékei (2016) |
America Park - Cirkusz Monte Carlo |
(Az oldal megszűnt) |
Circus Last Vegas Show |
Circus Last Vegas |
Donnert Cirkusz |
donnertcirkusz.hu - A Donnert család...... |
Eötvös Cirkusz |
EÖTVÖS CIRKUSZ MAGZARORSZÁG EGYIK LEGKIEMELKEDŐBB CIRKUSZAI KÖZÉ TARTOZIK. NEMZETKÖZI ARTISTAMŰVÉSZEKKEL A PORONDON. |
Exit Cirkusz |
(nincs érték) |
Fővárosi Nagycirkusz: FNC |
Ha igazi cirkusz élményre, színvonalas szórakozásra vágyik, jöjjön el előadásunkra! Kiváló gyerek és családi program! |
Hungária Nagycirkusz |
Szeretettel! - a dinamikus portálmotor és tartalomkezelő rendszer |
Maciva - Hungarian Circus and Variety |
Magyar Cirkusz és Varieté - A nemzeti cirkuszvállalat |
Magyar Nemzeti Cirkusz |
(nincs érték) |
Magyar Nosztalgia NagyCirkusz |
Magyar Nagy Cirkusz |
Picard Cirkusz |
Cirque Picard |
Richter Cirkusz |
(nincs érték) |
Richter Florian Cirkusz |
Richter Florián Cirkusz |
Utazó Budapest Nagycirkusz |
Utazó Budapest Nagycirkusz |
Wertheim Cirkusz |
(nincs oldala) |
Forrás: Saját adatok és szerkesztés
A „keywords” metatag, az oldal tartalmával kapcsolatos egyszavas tömör „kivonatként” használható. Az eredmények ez esetben széles skálán mozognak a „bad practice” és a „good practice” esetei között. Több esetben a kulcsszavak mennyisége és relevanciája nem megfelelő, egyes esetekben a „keywords stuffing”[xv] kategóriát érinti. A Fővárosi Nagycirkusz és az Utazó Budapest Nagycirkusz használja célirányosan brand és célcsoport tekintetében a keywords metatag lehetőséget.
4. táblázat: A keywords 2016-os értékei a magyar cirkuszok oldalain
Név |
„Keywords” értékei (2016) |
America Park - Cirkusz Monte Carlo |
(Az oldal megszűnt) |
Circus Last Vegas Show |
Circus, Last, Vegas |
Donnert Cirkusz |
(nincs érték) |
Eötvös Cirkusz |
eötvös, cirkusz, magyar, nemzeti, artisták, international, circo, szorakozás, circus, artist |
Exit Cirkusz |
Exit Cirkusz, Légtornász, függöny akrobatika, tisu tánc, selyemtánc, rendezvény szervezés, műsor szervezés, bohóc, artista, cirkusz, állatok, elefánt, majom, zsonglőr, porond, cirkuszi sátor, mini malac |
Fővárosi Nagycirkusz: FNC |
Fővárosi Nagycirkusz, Nagycirkusz, cirkusz, gyerekprogram, családi program, gyerekprogram Budapest |
Hungária Nagycirkusz |
cirkusz, magyar, hungária, nagycirkusz, elefánt, tigris, ló, póni, bohóc, |
Maciva - Hungarian Circus and Variety |
MACIVA Magyar Cirkusz és Varieté |
Magyar Nemzeti Cirkusz |
(nincs érték) |
Magyar Nosztalgia NagyCirkusz |
Magyar, nagy, cirkusz, Létra, donnert, kraj, szabadonállo, korbács, artista, zsonglör, légtornász, bohoc |
Picard Cirkusz |
155812, 2016, akciok, akciÓk, belÉpÉs, cirque, csalÁd, elöadások, galÉria, jegyek, látogatóink, ok, picard, porondján, program, szenzáció, text |
Richter Cirkusz |
(nincs érték) |
Richter Florian Cirkusz |
(nincs érték) |
Utazó Budapest Nagycirkusz |
Utazó Budapest Nagycirkusz, Cirkusz Budapest, Circus Budapest, Cirk Budapest, Budapesti nagycirkusz, oroszlánok porond, akrobata, zsonglőr, circus, CIRCUS BUDAPEST |
Wertheim Cirkusz |
(nincs oldala) |
Forrás: Saját adatok és szerkesztés
A GPR értékeit fenntartással kell kezelni az összehasonlításnál, mivel az értékek 2014 időszakra vonatkoznak, egyes cirkusz oldalakat ebben az időszakban nem tudott értékelni a Google („-1” érték). A táblázatból a magasabb értékkel bíró cirkuszok régebben vannak jelen a piacon, és vélhetőleg az Interneten is. A cirkuszok pontos látogatottsági adatainak ismerete nélkül is feltételezhető pozitív korreláció a GPR értékek és látogatók száma között, ami további vizsgálatot igényel.
5. táblázat: A magyar cirkusz honlapok GPR 2014-es értékei
Név |
GPR értékek (2014) |
America Park - Cirkusz Monte Carlo |
-1 |
Circus Last Vegas Show |
-1 |
Donnert Cirkusz |
0 |
Eötvös Cirkusz |
3 |
Exit Cirkusz |
2 |
Fővárosi Nagycirkusz: FNC |
5 |
Hungária Nagycirkusz |
0 |
Maciva - Hungarian Circus and Variety |
6 |
Magyar Nemzeti Cirkusz |
3 |
Magyar Nosztalgia NagyCirkusz |
0 |
Picard Cirkusz |
2 |
Richter Cirkusz |
-1 |
Richter Florian Cirkusz |
-1 |
Utazó Budapest Nagycirkusz |
2 |
Wertheim Cirkusz |
(nincs oldala) |
Forrás: Saját adatok és szerkesztés
Rövid összefoglalás
A vizsgálatom eredménye szerint a magyar cirkuszi honlapok alapvető SEO eszközei használatának hatékonysága nem megfelelő. Az állami és magán szektor között érezhető, mérhető a különbség, feltehetően az előbbinél több anyagi keretet és marketing személyzetet (szakértelmet) használnak fel e tekintetben. A magán szervezetek számára javasolt az online kommunikáció célirányos fejlesztése összehangolva a szervezet stratégiájával.
Hivatkozások jegyzéke
[ii] Spencer C. – Ruwoldt M. L. (2004): Navigation and content on university home pages. (Online). Elérhető: http://repository.unimelb.edu.au/10187/1141 (letöltve: 2010.május 11.)
[iii] Losonczi, Gy. (2014): Magyar felsőoktatási intézmények honlapjainak versenyképesség vizsgálata nemzetközi viszonylatban.). In: Juhász L. (2014): E-CONOM. 3. évf. 1. pp. 139-156. Nyugat-magyarország Egyetem Kiadó (ISSN 2063-644X)
(https://bismarck.nyme.hu/24677.html?&L=1&id=24677)
[iv] Losonczi, Gy. (2010): A versenyképes honlap kritériumrendszere. In: Kuráth G. – Pálfi M. (szerk.) (2010): III. Felsőoktatási Marketing Konferencia - Konferencia CD. Pécsi Tudományegyetem, Pécs. pp. 114-137. (ISBN: 978-963-642-365-0) (http://www.felsooktatasmarketing.pte.hu/files/tiny_mce/File/PDF/Felsooktatasi_Marketing_Konferencia_kotet.pdf)
[v] Losonczi, Gy. (2011): A felsőoktatási intézmény versenyképes honlapjának kritériumrendszere. In: Baranyai Zs. – Vásáry M. (szerk.) (2011): XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Közgazdaságtudományi Szekció – Előadások Kivonatai. Szent István Egyetem Gazdasági- és Társadalomtudományi Kar, Gödöllő. pp. 291. (ISBN 978-963-269-231-9)
[vi] Losonczi, Gy. (2013): Magyar felsőoktatási intézmények honlapjainak versenyképesség vizsgálata nemzetközi viszonylatban. In: Szabó L. - Badics J. – Sasné Grósz A. – Bogdány E. – Huják J. – Szalma M. (szerk.) (2013): XXXI. Országos Tudományos Diákköri Konferencia Közgazdaságtudományi Szekció – Előadás kivonatok. Pannon Egyetem, Veszprém. pp. 43. (ISBN 978-615-5044-78-6)
[vii] Losonczi György (2011): Szervezeti honlap kritériumrendszere, elemzési módszere a versenyképesség aspektusából, Gábor Dénes Főiskola
[viii] https://en.wikipedia.org/wiki/PageRank
[ix] http://infolab.stanford.edu/~backrub/google.html
[xi] https://support.google.com/webmasters/answer/79812?hl=en, Letöltve: 2015.12.26
[xiii] http://www.hobo-web.co.uk/definitive-guide-to-using-important-meta-tags/
[xiv] https://webmasters.googleblog.com/2009/09/google-does-not-use-keywords-meta-tag.html
[xv] https://en.wikipedia.org/wiki/Keyword_stuffing