Losonczi György: Magyar cirkuszok honlapjainak vizsgálata a versenyképesség tekintetében

BEVEZETÉS

Az Európi Unió integrációs folyamatának köszönhetően nem csak magyar, de nemzetközi térben is versenyhelyzet alakult ki az utazó cirkuszok piacán. Az EU négy szabadságelve[i] elősegítette az utazó cirkuszok határontúli vendégszereplésének könnyebb megszervezését, továbbá lebontotta a munkaerő-állomány külföldre és belföldre utaztatásának adminisztratív „akadályait”.

Az utazó cirkuszok a verseny hatására alkalmazni kezdik az üzleti stratégia elemeit és a marketing tevékenységet. Hosszútávú kutatásom a magyar cirkuszok honlapjainak versenyképességét vizsgálja nemzetközi viszonylatban. A weblap a szervezet legfontosabb online megjelenése; tükre a szervezet stílusának, aktivitásának és reputációjának[ii]. A versenyképes honlap stratégiai kérdés, de mi alapján tudják eldönteni, hogy a piacon a weboldaluk valóban versenyképes-e? "

CIRKUSZI  SZERVEZETEK HONLAPJAINAK VIZSGÁLATA SEO METATAGS ÉS GPR ALAPJÁN

Anyag és módszer

Az 1. táblázat a magyar utazó cirkuszok honlapjait vizsgálta 2015.08.23 és 2016.05.17 napján. A vizsgálat eredményei adatbázisba kerültek rögzítésre Excel használatával.

1. táblázat: Magyar utazó cirkuszok és honlapjaik

No.

Név

Weboldal (URL)

1

America Park - Cirkusz Monte Carlo

http://america-park.com/

2

Circus Last Vegas Show

http://circuslastvegas.wix.com/circus-last-vegas

3

Donnert Cirkusz

http://donnertcirkusz.hupont.hu/

4

Eötvös Cirkusz

http://www.eotvoscirkusz.com/

5

Exit Cirkusz

http://exitcirkusz.hu/

6

Fővárosi Nagycirkusz: FNC

http://www.fnc.hu/

7

Hungária Nagycirkusz

http://www.hungarianagycirkusz.hu/

8

Maciva - Hungarian Circus and Variety

http://www.maciva.hu/

9

Magyar Nemzeti Cirkusz

http://www.magyarnemzeticirkusz.hu/

10

Magyar Nosztalgia NagyCirkusz

http://magyarnagycirkusz.hu/

11

Picard Cirkusz

http://www.picardcirkusz.hu/

12

Richter Cirkusz

Nincs

13

Richter Florian Cirkusz

http://rfc.hu/

14

Utazó Budapest Nagycirkusz

http://budapestnagycirkusz.hu/

15

Wertheim Cirkusz

Nincs

Forrás: Saját adatok és szerkesztés

A CW-Index bemutatása

Az elmúlt hét évben a felsőoktatási intézmények honlapjait és versenyképességüket tanulmányoztam. Kutatásaim során felállítottam és a gyakorlatban alkalmaztam is egy interdiszciplináris értékelő és elemző keretrendszert, a „Competitive Website Index”[iii] (CW-Index) kritériumrendszert. A CW-Index egy szám, amely az oldalak versenyképességi sajátosságait reprezentálja, amely a PTE által tartott 3. Felsőoktatás Marketing Konferencián (2010)[iv] került bemutatásra egy verseny keretén belül, majd a 2011-es[v] és 2013-as OTDK-án[vi] is sikeresen szerepelt.

A releváns szakirodalom felhasználásával alakítottam ki a CW-Index értékelő keretrendszert. A kritériumokat csoportokba rendeztem, ami biztosítja a rendszer bővítését, rugalmasságát és későbbi súlyozását. A kialakított kritériumrendszer mint egy „mérőeszköz” méri a honlapok versenyképességét, a mérés eredménye a honlap versenyképességi indexe, amely használatával összehasonlíthatók lesznek a magyar és a nemzetközi intézmények honlapjai.

A BA szakdolgozatom témája[vii] a CW-Index kritériumrendszer általános elméleti alkalmazásával foglalkozott a for- és nonprofít szervezetek honlapjainak vetületében.  A CW-Index kritériumrendszer adaptált változatával elemzem az utazó cirkuszok honlapjait. Lásd: https://bismarck.nyme.hu/24677.html?&L=1&id=24677

Jelen cikkem a CW-Index kritériumrendszer „A weboldal láthatósági tényezői”-re fókuszál, vagyis a SEO és a GOOGLE PAGERANK (GPR) „értékeit” vizsgálja.

Google PageRank

A GPR a Google résztulajdonosának, Lawrence Page-nek a neve után került elnevezésre. A Google PageRank[viii] egy minőség alapú rangot rendel a vizsgált weboldalakhoz, amely segíti a Google kereső motor találati listájának releváns összeállítását.[ix] A GPR komplex kritériumrendszer, amelyet a Google üzleti titokként kezel. A Google „Algoritmusok” oldala szerint[x]:

Ma a Google algoritmusai több mint 200 egyedi jelre vagy "nyomra" hagyatkoznak, amelyek segítenek kitalálni, hogy Ön mit keres valójában. Ezek a jelek többek között lehetnek a weboldalakon szereplő kifejezések, a tartalom frissessége, a régió és a PageRank.”

A GPR egy 0-10 közötti értékeket vesz fel, ahol a tízes érték a „legjobb” minősítést jelenti. Lásd: http://blog.rifix.net/wp-content/uploads/2013/12/google-pagerank-explained.jpg

A GPR a backlink a weboldalra mutató külső hivatkozás, amelynek szerepét és „súlyát” lásd: http://repcapitalmedia.com/how-to-increase-your-google-plus-pagerank/

A Google 2014-től nem hozza nyilvánosságra a Google PageRank adatait.

SEO, SEM és Metatag-ek

A keresőoptimalizálás (Search Engine Optimization, SEO) és a keresőmarketing (SEM, Search Engine Marketing) eszközeinek alkalmazása meghatározza weboldalak „láthatóságát” az Interneten. A Google kereső találati oldalán az alábbi részekre „hatnak” ki: http://www.accessdesires.com/images/sem.jpg

A SEO eszközök közül a metatag emelendő ki, amely az internetes keresők számára a forráskódba építhető, az oldallal kapcsolatos releváns információt biztosít, a Google hatékony eszközként ismeri el.[xi] Számos metatag létezik, ezek közül a Google több metatag-et támogat,[xii] de általánosan elfogadott, hogy ezek közül az alábbiak[xiii] meghatározóak a weboldal „láthatóságában”:

  • title (valójában nem metatag!)
  • description
  • keywords
  • robots.

A keywords esetében a Google 2009 óta nem használja fel a megadott információkat a találati oldalt optimalizáló algoritmusban.[xiv]

Elemzések és eredmények

Az 1. táblázatban szereplő magyar utazó cirkuszok honlapjait vizsgáltam 2015.08.23 és 2016.05.17 napján. A Richter Cirkusz és a Wertheim Cirkusz sem a tavalyi évben, sem az idei évben nem rendelkezett weboldallal. Az America Park - Cirkusz Monte Carlo nevű cirkusz weboldala idén nem volt elérhető, megszűnt. A táblázatból jól kitűnik, hogy a magyar utazó cirkuszok többsége a magyar domain kiterjesztést használja („.hu”), kihasználva a lokális (területi) találat lehetőségét.

A két időpontban „mért” három metatag információs tartalma – egy kivételével – nem változott egyik cirkusz esetében sem. Nem frissítik az aktuális szezonjukhoz az információkat. A Picard Cirkusz oldal elnevezését („title”) a tavalyi évben „Picard philip” volt, míg idén „Cirque Picard”, egyik esetben sem tájékoztat megfelelően a cirkusz oldaláról, mivel az első esetben egy személy nevét tüntetik fel, míg a másik esetben francia szóhasználattal jelzik a cirkusz szót. Két cirkusz nem használja ki a „title” oldal lehetőséget, míg a többiek esetében a „cirkusz” szó megjelenik az oldal elnevezésében.

2. táblázat: A title 2016-os értékei a magyar cirkuszok oldalain

Név

„TITLE” értékei (2016)

America Park - Cirkusz Monte Carlo

(Az oldal megszűnt)

Circus Last Vegas Show

Circus Last Vegas

Donnert Cirkusz

• donnertcirkusz.hu

Eötvös Cirkusz

A VILÁGHÍRŰ EÖTVÖS CIRKUSZ... AZ ÖRÖK VARÁZSLAT NEMZETKÖZI SZTÁRVENDÉGEKKEL AZ EÖTVÖS CIRKUSZ

Exit Cirkusz

Exit Cirkusz; Exit Cirkusz

Fővárosi Nagycirkusz: FNC

FNC - Fővárosi Nagycirkusz

Hungária Nagycirkusz

Szeretettel köszönti Önt a Hungária Nagycirkusz társulata és igazgatósága!

Maciva - Hungarian Circus and Variety

Magyar Cirkusz és Varieté – MACIVA

Magyar Nemzeti Cirkusz

(nincs érték)

Magyar Nosztalgia NagyCirkusz

Magyar Nagy Cirkusz

Picard Cirkusz

Cirque Picard

Richter Cirkusz

(nincs érték)

Richter Florian Cirkusz

Richter Florián Cirkusz

Utazó Budapest Nagycirkusz

Utazó Budapest Nagycirkusz

Wertheim Cirkusz

(nincs oldala)

Forrás: Saját adatok és szerkesztés

A „description” értékek a legtöbb esetben azonosak voltak a „title” értékeivel mindkét vizsgált időpontban. Az oldal rövid bemutatását szolgáló metataget az Eötvös Cirkusz, a Fővárosi Nagycirkusz és a MACIVA oldala használja megfelelően. A Magyar Nosztalgia Nagycirkusz oldal leíró szöveges része nem értelmezhető („Szeretettel! - a dinamikus portálmotor és tartalomkezelő rendszer”).

3. táblázat: A desciption 2016-os értékei a magyar cirkuszok oldalain

Név

„Description” értékei (2016)

America Park - Cirkusz Monte Carlo

(Az oldal megszűnt)

Circus Last Vegas Show

Circus Last Vegas

Donnert Cirkusz

donnertcirkusz.hu - A Donnert család......

Eötvös Cirkusz

EÖTVÖS CIRKUSZ MAGZARORSZÁG EGYIK LEGKIEMELKEDŐBB CIRKUSZAI KÖZÉ TARTOZIK. NEMZETKÖZI ARTISTAMŰVÉSZEKKEL A PORONDON.

Exit Cirkusz

(nincs érték)

Fővárosi Nagycirkusz: FNC

Ha igazi cirkusz élményre, színvonalas szórakozásra vágyik, jöjjön el előadásunkra! Kiváló gyerek és családi program!

Hungária Nagycirkusz

Szeretettel! - a dinamikus portálmotor és tartalomkezelő rendszer

Maciva - Hungarian Circus and Variety

Magyar Cirkusz és Varieté - A nemzeti cirkuszvállalat

Magyar Nemzeti Cirkusz

(nincs érték)

Magyar Nosztalgia NagyCirkusz

Magyar Nagy Cirkusz

Picard Cirkusz

Cirque Picard

Richter Cirkusz

(nincs érték)

Richter Florian Cirkusz

Richter Florián Cirkusz

Utazó Budapest Nagycirkusz

Utazó Budapest Nagycirkusz

Wertheim Cirkusz

(nincs oldala)

Forrás: Saját adatok és szerkesztés

A „keywords” metatag, az oldal tartalmával kapcsolatos egyszavas tömör „kivonatként” használható. Az eredmények ez esetben széles skálán mozognak a „bad practice” és a „good practice” esetei között. Több esetben a kulcsszavak mennyisége és relevanciája nem megfelelő, egyes esetekben a „keywords stuffing”[xv] kategóriát érinti. A Fővárosi Nagycirkusz és az Utazó Budapest Nagycirkusz használja célirányosan brand és célcsoport tekintetében a keywords metatag lehetőséget.

4. táblázat: A keywords 2016-os értékei a magyar cirkuszok oldalain

Név

„Keywords” értékei (2016)

America Park - Cirkusz Monte Carlo

(Az oldal megszűnt)

Circus Last Vegas Show

Circus, Last, Vegas

Donnert Cirkusz

(nincs érték)

Eötvös Cirkusz

eötvös, cirkusz, magyar, nemzeti, artisták, international, circo, szorakozás, circus, artist

Exit Cirkusz

Exit Cirkusz, Légtornász, függöny akrobatika, tisu tánc, selyemtánc, rendezvény szervezés, műsor szervezés, bohóc, artista, cirkusz, állatok, elefánt, majom, zsonglőr, porond, cirkuszi sátor, mini malac

Fővárosi Nagycirkusz: FNC

Fővárosi Nagycirkusz, Nagycirkusz, cirkusz, gyerekprogram, családi program, gyerekprogram Budapest

Hungária Nagycirkusz

cirkusz, magyar, hungária, nagycirkusz, elefánt, tigris, ló, póni, bohóc,

Maciva - Hungarian Circus and Variety

MACIVA Magyar Cirkusz és Varieté

Magyar Nemzeti Cirkusz

(nincs érték)

Magyar Nosztalgia NagyCirkusz

Magyar, nagy, cirkusz, Létra, donnert, kraj, szabadonállo, korbács, artista, zsonglör, légtornász, bohoc

Picard Cirkusz

155812, 2016, akciok, akciÓk, belÉpÉs, cirque, csalÁd, elöadások, galÉria, jegyek, látogatóink, ok, picard, porondján, program, szenzáció, text

Richter Cirkusz

(nincs érték)

Richter Florian Cirkusz

(nincs érték)

Utazó Budapest Nagycirkusz

Utazó Budapest Nagycirkusz, Cirkusz Budapest, Circus Budapest, Cirk Budapest, Budapesti nagycirkusz, oroszlánok porond, akrobata, zsonglőr, circus, CIRCUS BUDAPEST

Wertheim Cirkusz

(nincs oldala)

Forrás: Saját adatok és szerkesztés

A GPR értékeit fenntartással kell kezelni az összehasonlításnál, mivel az értékek 2014 időszakra vonatkoznak, egyes cirkusz oldalakat ebben az időszakban nem tudott értékelni a Google („-1” érték). A táblázatból a magasabb értékkel bíró cirkuszok régebben vannak jelen a piacon, és vélhetőleg az Interneten is. A cirkuszok pontos látogatottsági adatainak ismerete nélkül is feltételezhető pozitív korreláció a GPR értékek és látogatók száma között, ami további vizsgálatot igényel.

5. táblázat: A magyar cirkusz honlapok GPR 2014-es értékei

Név

GPR értékek (2014)

America Park - Cirkusz Monte Carlo

-1

Circus Last Vegas Show

-1

Donnert Cirkusz

0

Eötvös Cirkusz

3

Exit Cirkusz

2

Fővárosi Nagycirkusz: FNC

5

Hungária Nagycirkusz

0

Maciva - Hungarian Circus and Variety

6

Magyar Nemzeti Cirkusz

3

Magyar Nosztalgia NagyCirkusz

0

Picard Cirkusz

2

Richter Cirkusz

-1

Richter Florian Cirkusz

-1

Utazó Budapest Nagycirkusz

2

Wertheim Cirkusz

(nincs oldala)

Forrás: Saját adatok és szerkesztés

Rövid összefoglalás

A vizsgálatom eredménye szerint a magyar cirkuszi honlapok alapvető SEO eszközei használatának hatékonysága nem megfelelő. Az állami és magán szektor között érezhető, mérhető a különbség, feltehetően az előbbinél több anyagi keretet és marketing személyzetet (szakértelmet) használnak fel e tekintetben. A magán szervezetek számára javasolt az online kommunikáció célirányos fejlesztése összehangolva a szervezet stratégiájával.

Hivatkozások jegyzéke

[i] http://www.europeanpolicy.org/en/european-policies/single-market.html

[ii] Spencer C. – Ruwoldt M. L. (2004): Navigation and content on university home pages. (Online).   Elérhető: http://repository.unimelb.edu.au/10187/1141 (letöltve: 2010.május 11.)

[iii] Losonczi, Gy. (2014): Magyar felsőoktatási intézmények honlapjainak versenyképesség vizsgálata nemzetközi viszonylatban.). In: Juhász L. (2014):  E-CONOM.  3. évf. 1. pp. 139-156. Nyugat-magyarország Egyetem Kiadó (ISSN 2063-644X)
(https://bismarck.nyme.hu/24677.html?&L=1&id=24677)

[iv] Losonczi, Gy. (2010): A versenyképes honlap kritériumrendszere. In:  Kuráth G. – Pálfi M. (szerk.)  (2010): III. Felsőoktatási Marketing Konferencia - Konferencia CD. Pécsi Tudományegyetem, Pécs. pp. 114-137. (ISBN: 978-963-642-365-0) (http://www.felsooktatasmarketing.pte.hu/files/tiny_mce/File/PDF/Felsooktatasi_Marketing_Konferencia_kotet.pdf)

[v] Losonczi, Gy. (2011): A felsőoktatási intézmény versenyképes honlapjának kritériumrendszere. In: Baranyai Zs. – Vásáry M. (szerk.) (2011): XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Közgazdaságtudományi Szekció – Előadások Kivonatai. Szent István Egyetem Gazdasági- és Társadalomtudományi Kar, Gödöllő. pp. 291. (ISBN 978-963-269-231-9)

[vi] Losonczi, Gy. (2013): Magyar felsőoktatási intézmények honlapjainak versenyképesség vizsgálata nemzetközi viszonylatban. In: Szabó L. - Badics J. – Sasné Grósz A. – Bogdány E. – Huják J. – Szalma M. (szerk.) (2013): XXXI. Országos Tudományos Diákköri Konferencia Közgazdaságtudományi Szekció – Előadás kivonatok. Pannon Egyetem, Veszprém. pp. 43. (ISBN 978-615-5044-78-6)

[vii] Losonczi György (2011): Szervezeti honlap kritériumrendszere, elemzési módszere a versenyképesség aspektusából, Gábor Dénes Főiskola

[viii] https://en.wikipedia.org/wiki/PageRank

[ix] http://infolab.stanford.edu/~backrub/google.html

[xiii] http://www.hobo-web.co.uk/definitive-guide-to-using-important-meta-tags/

[xiv] https://webmasters.googleblog.com/2009/09/google-does-not-use-keywords-meta-tag.html

[xv] https://en.wikipedia.org/wiki/Keyword_stuffing