West-Sooby Anna: Az ún. Lila könyv
A Művelődési és Közoktatási Minisztérium 1998-ban adta ki Az alapfokú művészetoktatás követelményei és tantervi programja Táncművészetről szóló kötetét,* melynek ismertetését azért tartjuk időszerűnek, mert a McTEKA a közeljövőben kezdeményezni fogja a vonatkozó, 27/1998 MKM rendelet módosítását, és ugyanakkor kérelmezni egy kísérleti program beindításának lehetőségét. Ehhez el kell készíteni az artistaművészetre vonatkozó direktívát is, és abban a reményben tárjuk a nyilvánosság elé a jelen ismertetést, hogy a szakmai és a külső érdeklődők egyaránt megtehessék észrevételeiket a készülő munkánk segítéséhez.
Az alapfokú művészetoktatásról szóló rendelet fő részei külön-külön szabályozzák az egyes művészeti ágakban indítandó képzéseket („[1.] a zeneművészet, [2.] táncművészet, [3.] képző- és iparművészet, valamint [4.] a színművészet, a bábművészet” területén), és ennek megfelelően négy kötetben jelentek meg a követelményeket és tantervi programokat tartalmazó útmutatók. Természetesként adódik, hogy számunkra a mintát a táncművészet szolgáltatja, egyrészt az elméleti és metodikai egybeesések, másrészt az intézményi és informális kapcsolati párhuzamok miatt.
Az általában csak Lila könyvként emlegetett kötet kétszer öt részre tagolódik. A teljes táncművészeti ágra vonatkozó speciális szabályozáson belül található fejezetekben fejtik ki az alábbi tudnivalókat: 1.) az oktatás célrendszere és funkciói; 2.) az általános fejlesztési követelmények; 3.) a képzés struktúrája, tanszakai, 4.) a szakmai alkalmassági vizsgálat; 5.) az értékelés. Ezt az általános részt követi az egyes tanszakokra vonatkozó részletes ismertetés: 1.) a célok és feladatok, 2.) a tantárgyak és azok óraszámai, 3,) a tantárgyaknak a programban elfoglalt helye, 4.) a követelmények az előképző, az alapfok és a továbbképző évfolyamait követően, 5.) a tananyag.
Azt lehet mondani, hogy az általános rész szinte teljes egészében átemelhető az artistaművészeti képzés direktívájába, mivel mindkét művészeti ág hasonló tanulói kompetenciákat fejleszt, mindkét esetben legnagyobbrészt a mozgásos tanulás áll a középpontban. Elég itt egyetlen, a program általános követelményeit szabályozó példát kiemelni:
„Fejlessze
- a gyerekek és fiatalok mozgáskultúráját,
- testi-lelki állóképességét,
- kapcsolatteremtő képességét.
Neveljen
- egészséges, jó tartású, jó mozgású tanulókat,
- a táncművészetet értő közönséget,
- táncot szerető fiatalokat.
Készítsen fel
- a szakirányú továbbtanulásra.”
Ezek azok a részek, amelyeket egyetlen szó, a „tánc” megváltoztatásával egészen nyugodtan át lehet ültetni a mi területünkre is. Ebből következik, hogy az általunk összeállított alapfokú artistaművészeti tanterv sok mindenben hasonlítani fog a táncművészetiéhez, az alapvető különbség a tananyag tartalmánál mutatkozik meg.
Itt nemcsak arról van szó, hogy másféle tréningen kell részt venniük a tanulóknak, hanem arról is, hogy metodikailag sokkal szerteágazóbb, kevésbé szabályozott tananyagról van szó. A Vaganova-féle klasszikus balett-oktatási módszer, illetve a különböző jazz-technikák nagyrészt szigorúan felépített rendszert alkotnak, az artistatrükkök esetében erről nem lehet beszélni.
Távolabbi terveink szerint négy tanszakon indulhatna majd az alapfokú artistaképzés (akrobatika, függőszer, bohóc és ügyesség/zsonglőr), az utóbbival kezdeményezzük a kísérleti program elindítását egy 12 évfolyamos budapesti iskolában. Az akrobatika- és függőszer-oktatás alapozásánál természetesen a tornasport edzésprogramjaiból sok mindent át lehet venni, illetve részben igaz ez az egyensúly-fejlesztés területén is, de a produkciók elkészítése az egyéni invenciók szerint történik.
A legáltalánosabb adatokat illetően a Lila könyv mintájára mi is 12 évfolyamban gondolkozunk (az általános és középiskola valamennyi osztályában), heti 2-6 tanítási órával. Az érdeklődők az alábbi két táblázat egybevetésével, ízelítőt kaphatnak a társastánc, illetve a tervezett egyensúly/zsonglőr tanszak tantárgyfelosztását illető hasonlóságokról és különbségekről.
Tantárgyak és azok óraszámai a Lila könyvben a Társastánc tanszakon
ÉVFOLYAMOK |
||||||||||||
ELŐKÉPZŐ |
ALAPFOK |
TOVÁBBKÉPZŐ |
||||||||||
Tantárgyak |
1 |
2 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Társastánc |
|
|
4 |
3 |
3 |
3 |
2-3 |
3 |
2-3 |
2-3 |
3 |
3 |
Gyermektánc |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klasszikus balett |
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
Történelmi t.t. |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
|
Viselkedéskultúra |
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
Tánctörténet |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
|
|
Szabadon választható tantárgy |
|
|
2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
2 |
1 |
1 |
2 |
2 |
Összesen |
2 |
2 |
4-6 |
4-6 |
4-6 |
4-6 |
4-6 |
4-6 |
4-6 |
4-6 |
4-6 |
4-6 |
Tantárgyak és azok óraszámai a tervezett artistaművészeti kísérletben
|
Évfolyamok |
|||||||||||
|
ELŐKÉPZŐ |
ALAPFOK |
TOVÁBBKÉPZŐ |
|||||||||
TANTÁRGY |
1. |
2. |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
10. |
Akrobatika |
|
|
0,5 |
0,5 |
1 |
1 |
1 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
Függőszer |
|
|
0,5 |
0,5 |
1 |
1 |
1 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
Egyensúly- zsonglőr |
1 |
1 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Tánc |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Cirkusztörténet |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
Szabadon választható tantárgy |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
Kötelezően választható tantárgy |
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Összesen |
2 |
2 |
4 |
4 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |