Losonczi György: A cirkuszkarrier rendszerelméleti megközelítésben (3. rész)
Cikksorozatom első, bevezető részét[1] követően az előző lapszámban[2] a rendszerelméletileg megközelíthető sikerességet tárgyaltam, mely elérésének eszköze lehet a BXP Értékelő Modell alkalmazása. A mozaikszó a meghatározó elemek első betűjéből áll össze: Base, X-factor, Personal. A Szent István Egyetem PhD-kurzusán fejlesztettem ki ezt a modellt, amely segít meghozni a megfelelő döntést a zsánerválasztásban, illetve a már kiválasztott zsáner esetén a BXP szempontok alapján követhető és mérhető, hogy mely területen szükséges fejlődni, illetve maximalizálni.
Azok számára is segít a BXP Modell, akik már választottak zsánert, és években mérhető gyakorlási időtartamot tudhatnak maguk mögött. Ez az a tudás, amelyet fel lehet használni, mint korábbi tapasztalatot a BXP modellben. „Mindössze” annyit kell tenni, hogy meg kell keresni a legjobb artistát (vagy artistákat) az adott zsánerben, akinek a technikai szintjét (szintjüket) össze kell hasonlítani a tanuló tudásszintjével. Ha minden trükköt tud a tanuló, akkor az 100% értéket vesz fel. Az értékelésnél a következő pontozás javasolt: 0 pont (0%-30%), 3 pont (31%-70%) és 5 pont (71%-100%), amely pontszámot a BXP modellben a „korábbi tapasztalat” sorában lehet feltüntetni. Vélhetőleg nem minden szempontból lesz maximális az eredmény, tehát ily módon kitűnik, hogy mely fejlesztési területekre kell koncentrálni hosszútávon.
A cikksorozatom előző részében szereplő folyamatábra megmutatja a tanuló nézőpontjából a sikeres műsorszám elérésének útvonalát:
személy > zsánertípus > tanár/mentor > technikák > trükkök > műsorszám.
Hogyan hozzon döntést a tanuló?
Az alábbi szempontok segítenek és meghatározzák a döntés sikerességét:
- Életkor
- Fizikai adottságok, képességek
- Korábbi tapasztalatok (pl. sport múlt)
- Egyéb különleges képességek
- Személyiség
- Motiváció
- Együttműködés (társas kapcsolati képesség)
A fenti tényezőket kell figyelembe venni a BXP Modell sémája szerint:
„B”-Szempontok (Alap / „Base”)
- Életkor
A cirkuszi műfaj, vagyis zsáner kiválasztásánál figyelembe kell venni az életkort. Néhány zsáner esetében korai kezdésre van szükség (de például untermann-terhelés csak 14 éves kor fölött ajánlható).
- Fizikai adottságok, képességek
Egy személynek a fizikai sajátosságai lehetnek atletikusak, hajlékonyak és/vagy mutatósak. Meg kell határozni, hogy milyen sajátosságokkal rendelkezik a tanuló személy, és melyek a fő elemei annak a zsánernek, amelyet választani szeretne. Például: a tanuló kaucsuk számot szeretne, de nem hajlékony. Eredmény: alacsony szintű trükkök, hosszútávon pedig fizikai fájdalmai és sérülései adódhatnak.
- Korábbi Tapasztalatok
Korábbi tapasztalatnak számít például a tornász múlt az akrobatikus zsánerekhez vagy a balett a koreográfiához.
"X" Szempont (eXtra)
- Egyéb különleges képességek
Egyéb különleges képességek (mentális adottságok) úgymint: jónak lenni matekból, zenei vagy énektudás. Ezek a képességek hasznosak lehetnek a műsorszám kialakításánál.
"P” Szempont (Személy / „Person”)
- Személyiség
A személyiség lehet befelé- vagy kifelé-forduló, kitartó, szorgalmas, stb. A sajátos cirkuszszakmai szempontok alapján történő pszichológiai profil meghatározása, vagyis egy szofisztikált tipológia kidolgozása természetesen további elmélyült munkát igényelhet, akár megfelelő szakember(ek) bevonásával.
- Motiváció
Vezető szerepe van a motivációnak a sikerességben, hosszú és rövidtávon egyaránt. Motivált-e a tanuló? Szeretne a legjobb lenni a kiválasztott zsánerben?
- Együttműködés
A tanulónak nyitottnak kell lennie a munkára, meg kell értenie a tanárát vagy kollégáit, képesnek kell lennie tanácsokat elfogadni, és problémák közösen történő megoldására. Ha nem tud elfogadni másokat, vagy nem jó csapatjátékos, ne csatlakozzon csoportokhoz. A tanárral való együttműködés nagyon fontos, meghatározhatja a munkafolyamatot. Ha nem tudja elfogadni a tanár tanácsait, vagy nem kommunikál vele a próbafolyamat során vagy a fellépése után, akkor a kapcsolat nem fog jól működni hosszútávon.
A BXP Értékelő Modell gyakorlati alkalmazása
Befejezésként közlöm az alkalmazás két konkrét példáját korábban rögzített Esettanulmányok alapján.
I. Esettanulmány: AKROBATA FIÚ
A fiú jó szertornász volt, de sok családi problémával küzdött. Nem volt jó tanuló, nehezen fogadta el a tanácsokat. 16 évesen tagja lett egy akrobata csoportnak, majd néhány év múlva abbahagyta a szakmát.
BXP Értékelő Modell – AKROBATA FIÚ |
|||||||
|
ÉRTÉKELÉS |
EREDMÉNY |
|||||
0 pont |
3 pont |
5 pont |
Eredmény / Főtényezők |
Teljes eredmény |
|||
TÉNYEZŐK |
B (Alap) |
Életkor |
|
|
15 éves |
5 + 5 + 5 = 15 pont azaz 100% |
(100% + 0% + 40%) / 3 = 47% |
Fizikai adottságok, képességek |
|
|
obermann alkat |
||||
Korábbi Tapasztalatok |
|
|
szertorna múlt |
||||
X (Extra) |
Egyéb különleges képességek |
Nincs |
|
0 pont azaz 0% |
0% |
||
P (Személyiség) |
Személyiség |
|
Problémás |
|
3 + 5 + 3 = 11 pont azaz 40% |
||
Motiváció |
|
|
Motivált |
||||
Együttműködés |
|
Közepes |
|
II. Esettanulmány: LÉGTORNÁSZ LÁNY
A lánynak van sportmúltja (RG Ritmikus Gimnasztika). Jó tanuló volt (elfogadta a tanácsok nagy részét), de önbizalom problémái voltak, befelé forduló személyiség.
BXP Értékelő Modell – LÉGTORNÁSZ LÁNY |
|||||||
|
ÉRTÉKELÉS |
EREDMÉNY |
|||||
0 pont |
3 pont |
5 pont |
Eredmény / Főtényezők |
Teljes eredmény |
|||
TÉNYEZŐK |
B (Alap) |
Életkor |
|
|
14 éves |
5 + 3 + 3 = 11 pont azaz 73% |
(73% + 0% + 73%) / 3 = 49% |
Fizikai adottságok, képességek |
|
Magas, dekoratív |
|
||||
Korábbi Tapasztalatok |
|
RG |
|
||||
X (Extra) |
Egyéb különleges képességek |
Nincs |
|
0 pont azaz 0% |
0% |
||
P (Személyiség) |
Személyiség |
|
Problémás |
|
3 + 5 + 3 = 11 pont azaz 73% |
||
Motiváció |
|
|
Motivált |
||||
Együttműködés |
|
Kissé zárt típus |
|
Amikor megvan az összesített eredmény, az alábbi táblázat segít a döntésben:
BXP Értékelő Modell – Kiértékelő táblázata |
|||
Kitűnő |
91% - 100% |
Tehetséges |
Sikeres lesz |
Jó |
61% - 90% |
Megfelelő zsánerválasztás |
Sikeres lesz |
Közepes |
31% - 60% |
Fejlesztést igénylő BXP tényező vagy másik zsáner választása javasolt |
A siker nem garantált |
Gyenge |
0% - 30% |
Másik zsáner választása javasolt |
Nem lesz sikeres |