Losonczi György: A cirkuszkarrier rendszerelméleti megközelítésben (4. rész)
A zsánerválasztás II.
A cikksorozatom előző része a tanuló szemszögéből közelítette meg a zsánerválasztás problémáját és mutatott be egy módszert, a BXP modellt. A mostani cikk az intézményes képzés és felvételik aspektusából elemzi a témát.
Szakemberek és kutatók egy megfelelő tipológia kialakításának útján már évtizedekkel ezelőtt megtették az első lépéseket. A List of circus skills - Wikipedia[1] a következő hivatkozásokat adja meg:
- “The Classification of Circus Techniques" by Hovey Burgess. The Drama Review: TDR, Vol. 18, No. 1, Popular Entertainments (Mar., 1974), pp. 65-70. doi:10.2307/1144863.
- Jump up ^ "Circus Glossary". Circusland Company. Retrieved 13 November 2012. Icarian Games: One of varieties of antipode [foot juggling] genre. In this instance a performer's partner plays as antipodist's props used for tossing and juggling
- 3. Jump up ^ "Aerial Acts". Flying High Circus, Florida State University. Retrieved 13 November 2012., illetve
- Burgess, Hovey (1976). Circus Technique. Drama Book Specialists. ISBN 978-0-910482-72-1.
Az utóbbi munka regisztráció mellett hozzáférhető,[2] de természetesen ki-ki a saját területén megfelelő referenciákra bukkanhat nemcsak az interneten. A Circus Bodies[3] c. könyv például többek között a levegőszámok rekvizit- és trükkjegyzékét közli a kötet végén.
A jelen periodika természetesen elsősorban a magyar vonatkozású szakirodalmat tárgyalja. Itt a II. évfolyam 1. számában indult H. Orlóci Edit nyolcrészes cikksorozata,[4] amely a számok tipológiájának felvázolását tűzte ki céljául. Ő a Lehmann féle osztályozásból indult ki, majd történeti adatokat ismertetett főleg a MACIVA-anyagok nyomán (különösen érdekes például a levéltárban fellelhető 36-tételes Szekeres-féle tervezet).[5]
A cikksorozatot meglehetősen elkeseredett hangon zárta a szerző, szerinte az egész terület siralmas reputációjáért az aluliskolázott vezetősége a felelős. “Amíg nincs meg a felsőfokú képzés és kutatás állami intézménye, addig periodikánk is csak szélmalomharcot folytat, a kísérleteink érdektelenségbe fulladnak... ezt a kísérletet le kell zárni, ill. félretenni abban a reményben, hogy évek, évtizedek múlva talán csak kiépülnek a kutatás szervezeti keretei, és továbbvihetők lesznek az itt rögzített gondolatok”.[6] Az államilag fenntartott tudományos intézményi háttér ugyan még mindig csak ábránd, de probálkozásainkat folytatjuk.
Kézenfekvőnek tűnik az artistaképző iskolák tapasztalatainak felhasználása, például a felvételi követelmények egybevetése az egyes zsánerekben megjelenő trükkök technikai kivitelezhetőségéből következő kívánalmakkal és a különböző felvételi eljárások összevetése. A cikk ismerteti a Baross Imre Artistaképző Intézet, a berlini és a montreali artistaképző felvételi eljárásait, követelményeit, továbbá bemutatja a Cirque du Soleil kiválasztási rendszerét is.
Ma a Baross Imre Artistaképzőben a tanárok a következő szempontok szerint szűrik a jelentkezőket[7]:
1. Ritmusgyakorlatok
- adott ritmus visszatapsolása 2 pont
- zenére járás 2 pont
2. Ruganyosság
- ugrókötél 2 pont
- szökdelés, váltakozó magasságban (egy kicsi, egy nagy) 2 pont
- szökdelés, zsámolyra föl-le 2 pont
3. Egyensúly
- Flamingó próba – egy lábon állás 1 percig (zsámolyon) 4 pont
4. Ügyesség
- Kislabda átdobása egyik kézből a másikba váltakozó magassággal, oda-vissza 2 pont
- zsonglőr karikák forgatása kézfejen, alkaron, előre és hátra 2 pont
5. Hajlékonyság
- Terpeszülésben törzshajlítás előre, mellkas érinti a talajt 2 pont
- Nyújtott ülésben törzshajlítás előre, mellkas érinti a lábakat 2 pont
- Híd (karok függőlegesen nyújtva) 2 pont
- Spárga, combok érintik a talajt (mind a három oldalra) 3 pont
- Hanyatt fekvésben karcsúsztatás hátsó rézsútos magastartásba 2 pont
6. Erő
- Mászás-függeszkedés kötélen, állásból indulva 3 pont
- Ülőtartás bordásfalon hátsófüggésben, lábak vízszintesek 2 pont
- 10-12 éves korig: lányok: 3 mp fiúk: 5 mp
- 13-14 éves korig: lányok: 5 mp fiúk: 7 mp
- 14 év fölött: lányok: 7 mp fiúk: 9 mp
- 10-12 éves korig: lányok:5 db fiúk: 10 db
- 13-14 éves korig: lányok: 9 db fiúk: 14 db
- 14 év fölött: lányok: 13 db fiúk: 18 db
- Mellső fekvőtámaszban karhajlítás és nyújtás (karok párhuzamosan, könyök hátrafelé mozog) 2 pont
- Húzódzkodás 2 pont
- 10-12 éves korig: lányok:3 db fiúk: 5 db
- 13-14 éves korig: lányok: 5 db fiúk: 7 db
- 14 év fölött: lányok: 7 db fiúk: 10 db
7. Talajgyakorlati elemek
- Fejállás 2 pont
- Kézállás 2 pont
- Cigánykerék 2 pont
- Gurulóátfordulás előre és hátra 2-2 pont
8.Szabadon választott gyakorlatok bemutatása – összhatás: 4 pont
A Cirque du Soleil kiválasztási folyamatának alapja az online adatbázis feltöltése, amely a jelentkezés feltétele. A „CIRCUS PERFORMER„ munkát illető[8] témakörök a következők:
- rezümé
- néhány fotó a jelentkezőről
- videó anyag, amely nem lehet több 12 percnél; a tartalma:
- 1 perces személyes bemutatkozás, szakmai jártasságok bemutatása (arc és teljes alakos felvételek)
- Hajlékonyság:
- mindhárom irányú spárgák bemutatása,
- híd,
- váll lazaság,
- előre hajlás nyújtott lábbal
- Erő:
- kötél mászás lábkulcs nélkül
- húzódzkodás
- nyújtott lábemelés
- Teljes videó a produkcióról vagy próbákról
- Más irányú képességek bemutatása más zsánerekben
A berlini artistaképzőben a következő szempontokra tekintettel zajlik a felvételi:[9]
- Mozgáskészség
- Fizikai képesség
- Koordinációs képesség
- Talaj-akrobatika
- Művészeti hatás
- Fizikai adottság és szakmai tudás
- Esztétikai megjelenés
A montreali artistaképzőben (National Circus School Montreal) a felvételi rendszere három lépcsős, azaz a jelentkező csak akkor mehet tovább a következő szintre, ha teljesítette az előző szint feltételeit:[10]
- Első szint - fizikai teszt:
- akrobatika és egyensúly
- fizikai kondíció
- hajlékonyság
- Második szint – Művészeti teszt
- tánc
- színészet
- Harmadik szint – komplex teszt
- a teszt a jelentkező tehetségét mutatja be a fellépő személy és alkotás terén, továbbá azt, hogy milyen képességgel rendelkezik az artista technika és művészeti integritás területén.
- Negyedik szint – Interjú
- célja a jelentkező motivációjának, elvárásainak és céljainak megismerése
- Ötödik szint – felsőoktatásra jelentkezők esetén:
- francia nyelv és matematika teszt
- általános témájú teszt
A bemutatott artistaiskolák és a Cirque du Soleil felvételi követelményei sok hasonlóságot, közös pontokat tartalmaznak. Megállapítható, hogy a cikksorozatom előző részében bemutatott BXP modell a megismert aspektusokat jól összefoglalja, és használata egyszerűbb. A rendszert tovább lehet finomítani az antropometria bevonásával, amire már tettem kisérletet 2015-ben a „Kutatók éjszakája” eseménysorozat keretein belül. A sport antropometría alapján elkészítettem egy speciális cirkuszi mérési adatlapot, amelyet az eseményen a gyakorlatban is sikerült tesztelni[i][11].
Cikksorozatom utobbi két része a zsánerválasztást és az azt segítő, támogató aspektusokat mutatta be. A következő cikk a tanárválasztás témáját érinti, amelynek nagyon fontos szerepe van a sikeres produkció létrehozásában, betanulásában.
[3] Peta Tait: Circus Bodies Cultural identity in aerial performance Routledge 2005 Glossary: p. 153-155.
[6] http://epa.oszk.hu/01400/01461/00010/horloci_edit_a_cirkuszszamok_tip_8.htm A cikk utolsó mondata: „A továbbiakat illetően szíves figyelmükbe ajánlom ’A cirkuszi számzsánerek’ periodikánkban közölt tanulmányait, melyekben természetesen tipológiai kérdések is felmerülhetnek”.
[7] Forrás: BIAK 2018, http://www.biak.hu/felveteli/
[9] http://artistenschule-berlin.de/en/acrobatic-arts/training/
[10] http://ecolenationaledecirque.ca/sites/default/files/content-image/en-entrance-exam-description-ces-pfs.pdf