Losonczi György: A cirkuszkarrier rendszerelméleti megközelítésben (4. rész)

A zsánerválasztás II.

A cikksorozatom előző része a tanuló szemszögéből közelítette meg a zsánerválasztás problémáját és mutatott be egy módszert, a BXP modellt. A mostani cikk az intézményes képzés és felvételik aspektusából elemzi a témát.

Szakemberek és kutatók egy megfelelő tipológia kialakításának útján már évtizedekkel ezelőtt megtették az első lépéseket. A List of circus skills - Wikipedia[1] a következő hivatkozásokat adja meg:

  1. “The Classification of Circus Techniques" by Hovey Burgess. The Drama Review: TDR, Vol. 18, No. 1, Popular Entertainments (Mar., 1974), pp. 65-70. doi:10.2307/1144863.
  2. Jump up ^ "Circus Glossary". Circusland Company. Retrieved 13 November 2012. Icarian Games: One of varieties of antipode [foot juggling] genre. In this instance a performer's partner plays as antipodist's props used for tossing and juggling
  3. 3. Jump up ^ "Aerial Acts". Flying High Circus, Florida State University. Retrieved 13 November 2012., illetve
    1. Burgess, Hovey (1976). Circus Technique. Drama Book Specialists. ISBN 978-0-910482-72-1.

Az utóbbi munka regisztráció mellett hozzáférhető,[2] de természetesen ki-ki a saját területén megfelelő referenciákra bukkanhat nemcsak az interneten. A Circus Bodies[3] c. könyv például többek között a levegőszámok rekvizit- és trükkjegyzékét közli a kötet végén.

A jelen periodika természetesen elsősorban a magyar vonatkozású szakirodalmat tárgyalja. Itt a II. évfolyam 1. számában indult H. Orlóci Edit nyolcrészes cikksorozata,[4] amely a számok tipológiájának felvázolását tűzte ki céljául. Ő a Lehmann féle osztályozásból indult ki, majd történeti adatokat ismertetett főleg a MACIVA-anyagok nyomán (különösen érdekes például a levéltárban fellelhető 36-tételes Szekeres-féle tervezet).[5]

A cikksorozatot meglehetősen elkeseredett hangon zárta a szerző, szerinte az egész terület siralmas reputációjáért az aluliskolázott vezetősége a felelős. “Amíg nincs meg a felsőfokú képzés és kutatás állami intézménye, addig periodikánk is csak szélmalomharcot folytat, a kísérleteink érdektelenségbe fulladnak... ezt a kísérletet le kell zárni, ill. félretenni abban a reményben, hogy évek, évtizedek múlva talán csak kiépülnek a kutatás szervezeti keretei, és továbbvihetők lesznek az itt rögzített gondolatok”.[6] Az államilag fenntartott tudományos intézményi háttér ugyan még mindig csak ábránd, de probálkozásainkat folytatjuk.

Kézenfekvőnek tűnik az artistaképző iskolák tapasztalatainak felhasználása, például a felvételi követelmények egybevetése az egyes zsánerekben megjelenő trükkök technikai kivitelezhetőségéből következő kívánalmakkal és a különböző felvételi eljárások összevetése. A cikk ismerteti a Baross Imre Artistaképző Intézet, a berlini és a montreali artistaképző felvételi eljárásait, követelményeit, továbbá bemutatja a Cirque du Soleil kiválasztási rendszerét is.

Ma a Baross Imre Artistaképzőben a tanárok a következő szempontok szerint szűrik a jelentkezőket[7]:

1. Ritmusgyakorlatok

  • adott ritmus visszatapsolása 2 pont
  • zenére járás 2 pont

2. Ruganyosság

  • ugrókötél  2 pont
  • szökdelés, váltakozó magasságban (egy kicsi, egy nagy)  2 pont
  • szökdelés, zsámolyra föl-le     2 pont

3. Egyensúly

  • Flamingó próba – egy lábon állás 1 percig (zsámolyon) 4 pont

4. Ügyesség

  • Kislabda átdobása egyik kézből a másikba váltakozó magassággal, oda-vissza  2 pont
  • zsonglőr karikák forgatása kézfejen, alkaron, előre és hátra 2 pont

5. Hajlékonyság

  • Terpeszülésben törzshajlítás előre, mellkas érinti a talajt  2 pont
  • Nyújtott ülésben törzshajlítás előre, mellkas érinti a lábakat 2 pont
  • Híd (karok függőlegesen nyújtva)      2 pont
  • Spárga, combok érintik a talajt (mind a három oldalra) 3 pont
  • Hanyatt fekvésben karcsúsztatás hátsó rézsútos magastartásba  2 pont

6. Erő

  • Mászás-függeszkedés kötélen, állásból indulva  3 pont
  • Ülőtartás bordásfalon hátsófüggésben, lábak vízszintesek 2 pont
  • 10-12 éves korig:                lányok: 3 mp       fiúk: 5 mp
  • 13-14 éves korig:                lányok: 5 mp       fiúk: 7 mp
  • 14 év fölött:                         lányok: 7 mp       fiúk: 9 mp
  • 10-12 éves korig:                lányok:5 db         fiúk: 10 db
  • 13-14 éves korig:                lányok: 9 db        fiúk: 14 db
  • 14 év fölött:                         lányok: 13 db      fiúk: 18 db
  • Mellső fekvőtámaszban karhajlítás és nyújtás (karok párhuzamosan, könyök hátrafelé mozog) 2 pont
  • Húzódzkodás 2 pont
  • 10-12 éves korig:                lányok:3 db         fiúk: 5 db
  • 13-14 éves korig:                lányok: 5 db        fiúk: 7 db
  • 14 év fölött:                         lányok: 7 db        fiúk: 10 db

7. Talajgyakorlati elemek

  • Fejállás 2 pont
  • Kézállás  2 pont
  • Cigánykerék 2 pont
  • Gurulóátfordulás előre és hátra  2-2 pont

 

8.Szabadon választott gyakorlatok bemutatása – összhatás: 4 pont

A Cirque du Soleil kiválasztási folyamatának alapja az online adatbázis feltöltése, amely a jelentkezés feltétele. A  „CIRCUS PERFORMER„ munkát illető[8] témakörök a következők:

  • rezümé
  • néhány fotó a jelentkezőről
  • videó anyag, amely nem lehet több 12 percnél; a tartalma:
    • 1 perces személyes bemutatkozás, szakmai jártasságok bemutatása (arc és teljes alakos felvételek)
    • Hajlékonyság:
      • mindhárom irányú spárgák bemutatása,
      • híd,
      • váll lazaság,
      • előre hajlás nyújtott lábbal
      • Erő:
        • kötél mászás lábkulcs nélkül
        • húzódzkodás
        • nyújtott lábemelés
        • Teljes videó a produkcióról vagy próbákról
        • Más irányú képességek bemutatása más zsánerekben

A berlini artistaképzőben a következő szempontokra tekintettel zajlik a felvételi:[9]

  • Mozgáskészség
  • Fizikai képesség
  • Koordinációs képesség
  • Talaj-akrobatika
  • Művészeti hatás
  • Fizikai adottság és szakmai tudás
  • Esztétikai megjelenés

A montreali artistaképzőben (National Circus School Montreal) a felvételi rendszere három lépcsős, azaz a jelentkező csak akkor mehet tovább a következő szintre, ha teljesítette az előző szint feltételeit:[10]

  1. Első szint - fizikai teszt:
    1. akrobatika és egyensúly
    2. fizikai kondíció
    3. hajlékonyság
    4. Második szint – Művészeti teszt
      1. tánc
      2. színészet
      3. Harmadik szint – komplex teszt
        1. a teszt a jelentkező tehetségét mutatja be a fellépő személy és alkotás terén, továbbá azt, hogy milyen képességgel rendelkezik az artista technika és művészeti integritás területén.
        2. Negyedik szint – Interjú
          1. célja a jelentkező motivációjának, elvárásainak és céljainak megismerése
          2. Ötödik szint – felsőoktatásra jelentkezők esetén:
            1. francia nyelv és matematika teszt
            2. általános témájú teszt

A bemutatott artistaiskola és a Cirque du Soleil felvételi követelményei sok hasonlóságot, közös pontokat tartalmaznak. Megállapítható, hogy a cikksorozatom előző részében bemutatott BXP modell a megismert aspektusokat jól összefoglalja, és használata egyszerűbb. A rendszert tovább lehet finomítani az antropometria bevonásával, amire már tettem kisérletet 2015-ben a  „Kutatók éjszakája” eseménysorozat keretein belül. A sport antropometría alapján elkészítettem egy speciális cirkuszi mérési adatlapot, amelyet az eseményen a gyakorlatban is sikerült tesztelni[i][11].

Cikksorozatom utobbi két része a zsánerválasztást és az azt segítő, támogató aspektusokat mutatta be. A következő cikk a tanárválasztás témáját érinti, amelynek nagyon fontos szerepe van a sikeres produkció létrehozásában, betanulásában.



[3] Peta Tait: Circus Bodies Cultural identity in aerial performance Routledge 2005 Glossary: p. 153-155.

[6] http://epa.oszk.hu/01400/01461/00010/horloci_edit_a_cirkuszszamok_tip_8.htm A cikk utolsó mondata: „A továbbiakat illetően szíves figyelmükbe ajánlom ’A cirkuszi számzsánerek’ periodikánkban közölt tanulmányait, melyekben természetesen tipológiai kérdések is felmerülhetnek”.

[7] Forrás: BIAK 2018, http://www.biak.hu/felveteli/

[9] http://artistenschule-berlin.de/en/acrobatic-arts/training/

[10] http://ecolenationaledecirque.ca/sites/default/files/content-image/en-entrance-exam-description-ces-pfs.pdf