Bánfai Ágnes – H. Orlóci Edit: Az egyetemi képzés 6. befejező rész
Cikksorozatunk eddigi részei a következő témaköröket tartalmazták: bevezető1, a tervezés során legkorábban elkészített dokumentum2, a TF tanrendje3, a szakindítást előkészítő szervezési munka4, a differenciált ismeretanyagú modulok5. A mostani, befejező részben „A választott sportág elmélete és módszertana” c. tantárgy keretei között oktatott anyagról adunk áttekintő ismertetést.
A tantárgy, vagyis esetünkben a cirkuszi akrobatika a második és harmadik félévben 8-8, a negyedik félévben 28, az ötödik és hatodik félévben 32-32 órával szerepelt a tanrendben. Ezen belül az előzetes tematika-tervezet a következő elméleti ismeretköröket tartalmazta:
-
A cirkuszi akrobatika hazai és nemzetközi története
-
A sportág mozgásanyagának rendszere
-
A cirkuszi akrobatika biomechanikája
-
A cirkuszi akrobatika edzéselmélete
-
kiválasztás és szűrés
-
speciális motoros képességfejlesztés,
-
technikai képzés,
-
felkészítés tervezése,
-
versenyzés és versenyeztetés stratégiája,
-
terhelés tervezése és mérése
-
A cirkuszi akrobatika szaknyelve és rajzírása.
-
A cirkuszi akrobatika értékelési előírásai.
Mivel elvileg a „sportág” kategóriába kellett volna beszorítanunk valamennyi zsáner valamennyi produkciójának mozgáselemeit, természetesen kompromisszumos megoldásokra kényszerültünk. A biomechanikát pl. meghagytuk a TF általános képzési szintjén, a versenyzés, versenyeztetés, értékelési előírások fogalmait átértelmeztük, és minden esetben, amikor nem állt rendelkezésünkre speciális szakirodalom, ill. vizsgálati anyag, a tornasport kidolgozott edzéselméletét tekintettük zsinórmértéknek.
Az első két szemeszter anyagaként a legfontosabb elméleti-esztétikai kérdéseket és az egyetemes, valamint magyar cirkusztörténet nagy fejezeteit tekintettük át (Orlóci), összehasonlító elemzéseket végeztünk a tornasport szakágaival (Bánfai), valamint Laczkó Vladimir vezetésével a hallgatók eligazítást kaptak a legfontosabb balesetvédelmi előírásokról.
Az Artistaképző előkészítő osztályaiban szereplő három főtárgy (ügyesség, függőszer, akrobatika) elméletének és módszertanának tanítására a negyedik-ötödik-hatodik szemeszterben került sor, meglehetősen nagy óraszámban. Munkánk során az Állami Artistaképző Intézet Pedagógiai Programját követtük. Mivel építeni lehetett a hallgatók képzettségére és gyakorlati tapasztalataira – hiszen kiváló diplomás artistákként annak idején az oktatási folyamatnak befogadó részesei voltak – a legfőbb didaktikai elvünk a megbeszélés és a véleményütköztetés volt, és természetesen nagy hangsúlyt fektettünk a gyakorlati részre az egyes trükkök és mozdulatsorok oktatási menetének a hallgatók egymás közötti bemutattatásával.
Az ügyesség tantárgy (Orlóci) volt a legproblematikusabb, mivel itt a legszerteágazóbb területek alapjainak ismereteit kellett elsajátíttatni, és ezeknek alig van irodalma, ráadásul ami kevés akad, legnagyobbrészt az is elavult. Voltak olyan szemináriumok, melyeken írott dokumentumokat vetettünk össze (pl. Jack Willey: Unicycle Book Stackpole Books 1973 c. könyve és Nánási Ottó6 oktatási segédlete), de leggyakrabban a Pedagógiai Program pontjait követve az egy-egy gyakorlatcsoportra vonatkozó tanári tapasztalatokról készített jegyzetek alapján dolgozták ki a hallgatók a témakörökre vonatkozó vázlataikat, dolgozataikat, ill. szakdolgozatukat.
A függőszer és az akrobatika (Bánfai) elemeinek oktatását – különösen az utóbbi esetében – lényegesen strukturáltabban lehetett realizálni, hiszen a legkorábbi Kerezsi-kötetektől kezdődően a módszertani könyvek sora állt rendelkezésünkre. A tornasport metodikájának jól bevált lépéseit követve vettük sorra a figurákat, azokat is, melyek az alapelemekből kiindulva a cirkuszi trükkök bonyolultabb mozdulatsoraiba mennek át.
A hallgatók szakdolgozatukat szakspecifikus módszertani témakörben írták és védték meg jeles eredménnyel. Két-két trükköt dolgoztak fel függőszer (abfalt és saroklógás), valamint ügyesség (handstand és dupla-görgő) tantárgyból, legrészletesebben természetesen oktatási szempontból, a megfelelő történeti és elméleti információk összegyűjtésével.
Az elvégzett feladatok nehézségi fokának szemléltetéséül függelékként közreadjuk (a.) azt a zárthelyi tesztlapot, amelyet az első két szemeszter lezárásaként kellett kitölteni és (b.) a tanulmányok befejezéséül szolgáló cirkusz- akrobatikai kérdéssort, melyről az általános sporttudományi ismeretekkel egyetemben kellett számot adni a sikeres záróvizsgán.
----------------------------------------
(a.) ZH
Karikázza be a helyes megoldás betűjelét!
Colosseum: Circus Maximus:
a.) Nagy rekvizit
|
b.) Zenekari emelvény |
a.) Módszertani útmutató |
b.) A kocsiversenyek színhelye Rómában |
c.) Római amfiteátrum
|
d.) Összetett számzsáner |
c.) Kisállatszám |
d.) Az első légtornász-csoport |
Interludium: Panem et circenses!:
a.) Zsonglőr-rekvizit
|
b.) Ókori római „cirkuszszám” |
a.) Cirkuszt és kenyeret! |
b.) Életünket és vérünket! |
c.) Bouissac-féle szubkód |
d.) Levegőszám felszerelése
|
c.) Üdv, császár! |
d.) Éljenek a pankrátorok! |
Improvizáció: Arlecchino:
a.) Rögtönzés
|
b.) A drótkötél rögzítése |
a.) A Commedia dell’arte állandó típusa |
b.) A játékcipő másik elnevezése |
c.) A sátor vízhatlanítása |
d.) Ügynökség
|
c.) Az első magyar erőművész |
d.) Hősszerelmes |
Ph. Astley: Franconi-dinasztia:
a.) Kiváló tigrisidomár
|
b.) Amerikai lábzsonglőr |
a.) Állatbefogó kereskedők |
b.) Olasz légtornászok |
c.) Skót zeneszerző
|
d.) A modern cirkusz atyja |
c.) Francia (XIX.sz-tól) cirkuszdinasztia |
d.) Orosz cirkusz-tulajdonosok (XX.sz.) |
E. Renz: Ph. Barnum:
a.) Holland kaucsukos
|
b.) Vezető német cirkuszigazgató |
a.) Nagy olasz vidámpark |
b.) Norvég cirkuszkutató |
c.) Lovas akrobata |
d.) Vezető dán impresszárió
|
c.) Sátorkészítő cég |
d.) A humbug királya (USA) |
K. Hagenbeck: J. Léotard:
a.) A szelídidomítás bevezetője |
b.) A szabadidomítás bevezetője
|
a.) Az első lengőtrapézos |
b.) Az első jegesmedve-idomár |
c.) Cirkuszi kaszkadőr
|
d.) Cirkuszi forgatókönyvíró |
c.) A gitter feltalálója |
d.) A gurtni feltalálója |
H. Houdini: E. Rastelli
a.) A leghíresebb schleuderbrettes |
b.) A leghíresebb szabaduló-művész |
a.) Egyfajta bűvész-rekvizit |
b.) Egyfajta zsonglőr-rekvizit |
c.) Kiemelkedő antipodos |
d.) Kiemelkedő parter-ugró
|
c.) Kiemelkedő olasz zsonglőr |
d.) Kiemelkedő francia bűvész |
E. Wulff: M. Beketow
a.) Kiemelkedő kaucsukos |
b.) Kiemelkedő klizsniges
|
a.) Az FNC igazgatója (1904-től) |
b.) Az FNC megalapítója |
c.) Az FNC igazgatója (1904-től) |
d.) Az FNC megalapítója
|
c.) Kiemelkedő ekvilibrista |
d.) Kiemelkedő voltigeur |
Rodolfó: Simon Tibor:
a.) Érdemes Művész (fanger) |
b.) Érdemes Művész (bűvész) |
a.) Az első Jászai-díjas (kopftrapéz) |
b.) Jászai díjas zsonglőr |
c.) Jászai díjas erőművész |
d.) Jászai-díjas kötéltáncos |
c.) Érdemes Művész (schleuderbrett) |
d.) Érdemes Művész (zenebohóc) |
Eötvös Gábor: Weisz Nándor:
a.) Érdemes Művész (tigrisidomár) |
b.) Jászai-díjas zsonglőr |
a.) Érdemes Művész (bűvész) |
b.) Jászai-díjas ekvilibrita |
c.) Jászai-díjas akrobata |
d.) Érdemes Művész (zenebohóc) |
c.) Érdemes Művész (Váradi csoport) |
d.) Jászai-díjas állatidomár |
Kristóf István: Donnert Károly
a.) Jászai-díjas perzs-obermann |
b.) Jászai díjas bűvész
|
a.) Jászai-díjas zsonglőr |
b.) Érdemes Művész (magasdrót) |
c.) Érdemes Művész (perzs-untermann) |
d.) Érdemes Művész (bűvész) |
c.) Érdemes Művész (tigrisidomár) |
d.) Jászai-díjas légtornász |
Apparát: Auguszt:
a.) Lóidomítás
|
b.) Nagyméretű artista-rekvizit |
a.) Egyfajta reflektor |
b.) Francia zsoké |
c.) Biztosító-kötél
|
d.) Kisméretű artista-rekvizit |
c.) Bohócjelenet |
d.) Bohócfigura |
Bógni: Cangi:
a.) Hajlított vázas piedesztál |
b.) Oldalszaltó |
a.) Kisebb rekvizit (a szájüregbe helyezik) |
b.) Kisebb rekvizit (rááll az obermann) |
c.) Kaucsuktrükk („híd”) |
d.) Arab-ugrás
|
c.) Számzsáner |
d.) Sátortartó oszlop |
Carrousel: Chapiteau:
a.)Motoros apparát
|
b.) Libikókaszerű rekvizit |
a.) Lelátó |
b.) Porond |
c.) Ellentétes irányú hand-auf-hand |
d.) Francia-handstand |
c.) Sátor |
d.) Árboc |
Clown: Einarming:
a.) Bohócfigura (óriás-cipővel) |
b.) Fehérarcú bohóc |
a.) Egykezes kézállás
|
b.) Karszalag |
c.) Teljes értékű bohócszám |
d.) Műsorzáró felvonulás |
c.) Egykarú lógás
|
d.) Kard-balansz |
Fazád: Gitter:
a.) Díszes függöny
|
b.) Díszes főbejárat |
a.) Állvány az elefántok részére |
b.) Számzsáner (levegő) |
c.) A lakókocsi ajtaja
|
d.) Istállósátor |
c.) Vadállatok körketrece |
d.) Számzsáner (parter) |
Hengeperzs: Ikária:
a.) Levegőszám
|
b.) Zsonglőrszám |
a.) Felvonulás a műsor elején |
b.) Felvonulás a műsor végén |
c.) Bűvész-rekvizit
|
d.) Zenebohóc-rekvizit |
c.) Akrobatikus számzsáner |
d.) Statikus számzsáner |
Klecni: Klizsnig:
a.) Légtornász-rekvizit
|
b.) Ekvilibrista-rekvizit |
a.) Egyfajta labdazsonglőr |
b.) Egyfajta buzogányzsonglőr |
c.) Parter-trükk
|
d.) Zsoké-trükk |
c.) A kaucsuk inverze |
d.) A kopf-auf-kopf inverze |
Korbett: Kozsinett:
a.) Kisállatszám-rekvizit |
b.) Német légtornász a XX. sz. végéről |
a.) Légtornász-rekvizit
|
b.) Rekvizit az ikáriához |
c.) Parter- és handvoltizs-trükk |
d.) Újcirkuszi számzsáner |
c.) Ekvilibrista trükk
|
d.) A szabadidomítás egy trükkje |
Maszt: Parádé:
a.) Főárboc
|
b.) A körponyva rögzítő kötele |
a.) Bevonulás az előadás elején |
b.) Bevonulás az előadás végén |
c.) Bohóc-karakter
|
d.) Idomítási eljárás |
c.) Díszegyenruha |
d.) A kosztümök díszítése |
Passzázs: Rekk:
a.) A páholy előtti zártszék sora |
b.) A manézsba vezető szőnyeg |
a.) Ostorfajta
|
b.) Korlát |
c.) Összekötő bohóctréfa |
d.) Két trükk közötti összekötő mozdulat |
c.) Nyújtó
|
d.) Dobbantó |
Strabátni: Szuplé:
a.) Levegőszám-rekvizit |
b.) Egyfajta szaltó |
a.) Nyújtott testű szaltó
|
b.) Kézállás zsugor helyzetben |
c.) Visszafelé haladó flikk-flakk |
d.) Díszítő terítő a pisznin |
c.) Trapéz-alkatrész
|
d.) Piedesztál-alátét |
Tranka: Tunel:
a.) Az első antipódos neve |
b.) Kaucsuk-trükk |
a.) A gitterhez vezető alagút
|
b.) Az oldalbejárathoz vezető lépcsősor |
c.) Fußarbeit-rekvizit
|
d.) Klizsnig-trükk |
c.) Alagútszerű trapéz-állvány |
d.) „Híd” |
Zicc: Zsoké:
a.) Bűvész-trükk
|
b.) Levegőszám |
a.) Lovak szabad idomítása |
b.) A magasiskola trükkje |
c.) Ülőhely a gradinon
|
d.) Kitartott spárga |
c.) Lovas akrobata-csoport |
d.) Ugródeszka-csoport |
Mit gondol a cirkuszszakma legfontosabb aktuális problémáiról?
Magyarországon:
A világon:
Elemezzen egy tetszőleges artistaszámot a Bouissac-féle szubkódok alapján!
(b.) Sportági záróvizsga-tételsor:
-
1a) Ismertesse a cirkuszi akrobatika helyét és szerepét az egyetemes testkultúrában!
-
1b) Jellemezze a cirkuszi akrobatika történetének fejlődési szakaszait!
-
2a) Mutassa be az artistaszám készítési szabályainak változási tendenciáit az utóbbi két évtized fejlődésének tükrében!
-
2b) Hasonlítsa össze a torna, az RG, az aerobik, az akrobatikus torna, a gumiasztal-ugrások tevékenység-profiljait és motoros vonatkozásait!
-
3a) Ismertesse a gimnasztika hatásjellemzőit a sportági motoros képességfejlesztés során!
-
3b) Értékelje a természetes és a cirkusz-akrobatikai mozgások viszonyrendszerét!
-
4a) Jellemezze a cirkuszi akrobatika személyiség-fejlesztő hatásait!
-
4b) Mutassa be a motoros képességfejlesztés élettani hatásjellemzőit a cirkuszi akrobatika oktatásában!
-
5a) Ismertesse a mozgástanítás és -tanulás specifikus vonásait a cirkuszi akrobatikában!
-
5b) Hasonlítsa össze az edzés – próba, verseny – előadás fogalompárok fizikális, szellemi és pszichés jellegzetességeit!
-
6a) Fejtse ki, mit értünk technikai felkészítésen a cirkuszi akrobatikában!
-
6b) Milyen cirkusz-akrobatikai mozgásanyag használható fel a prevenció és a rehabilitáció területén?
-
7a) Hasonlítsa össze a cirkuszi akrobatika oktatásának szakaszait különböző életkorú és tudásszintű növendékek esetében!
-
7b) Ismertesse az edzésterhelés alakításának lehetőségeit a cirkuszi akrobatikában!
-
8a) Mutassa be a cirkuszi szerződéskötéssel és turné-előkészítéssel kapcsolatos feladatokat!
-
8b) Jellemezze a kiválasztás, prognosztizálás és tehetséggondozás lehetőségeit a cirkuszi akrobatikában!
-
9a) Fejtse ki, hogy mit értünk pszichikai felkészítésen a cirkuszi akrobatikában!
-
9b) Jellemezze a speciális bemelegítés módozatait a cirkuszi akrobatikában!
-
10a) Mutasson be személyekről elnevezett artistatrükköket és számzsánereket!
-
10b) Hasonlítson össze azonos mozgásszerkezetű elemeket (például szabadátfordulásokat, dobásokat stb.) technikai és módszertani aspektusból!
-
11a) Ismertesse a magyar artisták világversenyeken elért eredményeit!
-
11b) Hasonlítsa össze a cirkuszi akrobatika versenysport és szabadidősport vonatkozásait!
-
12a) Mutassa be a biomechanikai törvényszerűségek érvényesülését a cirkuszi akrobatika elemeinek technikai végrehajtása során!
-
12b) Jellemezze az elvárható oktatói személyiségjegyeket, és az oktató pedagógiai szerepét a cirkuszi akrobatikában!
|
6Nánási Ottó az 1940-es évek végétől kiváló biciklicsoportjával dolgozott artistaként, majd az 1970-es évektől több mint harminc éven keresztül az Állami Artistaképző Intézet egyik vezető szaktanára volt.