Kisokos

Terveim szerint heti rendszerességgel fogom bővíteni az abc-rendbe sorolt legfontosabb tradicionális cirkuszi alapismeretek gyűjteményét (nem varieté, nem esztrád, nem újcirkusz...). A történeti jelentőséggel bíró személyiségek feltűnésének sorrendje merőben az adatgyűjtés technikai nehézségeiből következik, semmiképp sem értékítélet alapján, és természetesen a vázolt kép igen-igen elnagyolt. Miután nincs akadémiai szabályozás a szakszavak helyesírását illetően, saját nyelvérzékem alapján döntöm el, hogy milyen formában (fonetikusan vagy az eredeti írásmód, esetleg a kettő ötvözete szerint) rögzítem a kifejezéseket.

apparát

Nagy artista rekvizit.

asszisztál

Rekvizitet kézbe ad, elvesz, kisegít.

Baross Imre

Tornász olimpikon, rövid ideig artistaként dolgozott, majd 1950-ben megalapította az Állami Artistaképző Iskolát (1989-től Intézet, ma az ő nevét viselő szakgimnázium), melynek haláláig, 1986-ig az igazgatója volt. Apáczai Csere János díjjal tüntették ki.

Beketow Mátyás

1904-től a Városi Cirkusz bérlője volt, melyet a saját nevén működtetett, a Tanácsköztársaság néhány hónapját kivéve egészen az öngyilkosságáig, amely a lexikonokban közöltekkel szemben nem 1928 őszén, hanem tavaszán következett be. Cirkuszi Akrobatika - 12. évf. 1. sz., 2019. tavasz (oszk.hu)

bronzszám

vagy „Élő szobor”. Statikus számzsáner, jellegzetessége a testfestés (voltaképpen a gúlának és a handaufhandnak egyfajta ötvözete).

ekvilibrista

Egyensúlyozó-művész.

duett

Két személy által előadott szám.

einarming

Hátsó függés egykézen.

einhand

Kézállás egykézen.

Eötvös Gábor

Komédiás családba született, fiatalkorában levegőszámot is csinált, az 1950-es évektől a családi zeneszám főszereplője, „Mr. Vanmásik”, aki a kabátja zsebeiből előszedett hangszerek tucatján játszott. Jászai díjas Érdemes Művész volt.

fazád

Díszes kapu a cirkuszkerítés első frontján.

fliegende

Legalább három fős lengőtrapéz csoportszám.

FNC

Fővárosi Nagycirkusz

galléros-komédiás

A magyar szakmai szóhasználatban már az 1950-es évekre teljesen meggyökeresedett szokásos jelzőpáros a komédiás cirkuszoknál született és a privát világból rekrutálódott artisták megkülönböztetésére.

gradin

A páholyok mögött elhelyezkedő emelkedő üléssor a nézők számára.

handaufhand

Statikus duett számzsáner: az obermann handstandjait (esetleg kopfstand, einhand) tartva az untermann különböző ki- és átfordulásokat, kabolókat csinál.

handstand

Kézállás.

kaboló

Speciális bukfenc.

komplament

A tapsot elváró és megköszönő mozdulatsor, ill. póz. A férfiaknál lehet kifejezett meghajlás, a nőknél inkább bók a fej enyhe oldalrabillentésével. Szinonimája a ’kiállás’.

kopfaufkopf

Duett trükk: fejtetőn tartott fejállás.

kopfstand

Fejállás.

Kristóf István

A Fővárosi Nagycirkusz igazgatója 1988-2012  L.: (a Főoldalról megnyitható) 4. sz. melléklet.

londzs

Biztonsági felszerelés, részletesebben: (a Főoldalról megnyitható) 1. sz. melléklet.

manézs

A szabvány mérete szerint 13 m átmérőjű terület a cirkusz közepén, melyet a piszni határol. Alapértelmezésben ezen a területen zajlik az előadás.

markíroz

Lehozza a számot, de trükkök nélkül, vagyis csak az összekötő elemeket, komplamenteket járja végig, ill. ezek egyes elemeit próbál(gat)ja el.

maszt

A cirkuszsátor fő tartóoszlopa.

MACIVA

Magyar Cirkusz és Varieté Vállalat.

MNC

Magyar Nemzeti Cirkusz.

NCK

Nemzeti Cirkuszművészeti Központ.

obermann

Felső ember, aki a trükköket csinálja (hogy is van ez a levegőszámnál? :-)

orcseszter

Zenekari emelvény.

parter-(akrobatika/ugrás)

talaj-(akrobatika/ugrás)

piszni

A manézs körüli alacsony dobogó.

quick-change

A cirkuszban ritkán előforduló tipikus varietészám: gyors váltásokkal más és más öltözékben tűnik fel az artista/nő.

Renz, Carola

A Magyar Nemzeti Cirkusznak alapító társtulajdonosa. L.: (a Főoldalról megnyitható) 3. sz. melléklet.

Richter József

A Magyar Nemzeti Cirkusznak alapító tulajdonosa.  L.: (a Főoldalról megnyitható) 3. sz. melléklet.

rekvizit

Artista-kellék.

rhönrad

Az 1920-as években feltalált sporteszköz, a Fővárosi Nagycirkuszban az 1950-es években mutatkozott be először.

Rodolfo „Rudi bácsi”

Amatőr, ill. varieté-bűvészként kezdte, utazócirkusznál az 1950-es években egy szezont csinált végig, a ’60-as évektől kezdődően már csak a nagyvárosokba utazott le néhány napra erősítésként, a Fővárosi Nagycirkusz műsoraiban viszont gyakran dolgozott. Országos ismertsége (bűvészdobozok, a Füles rejtvényújságbeli rovata, könyvek) és társadalmi kapcsolatai révén az Artista Szakszervezet elnökeként élete utolsó évtizedeiben nagyon eredményesen segítette az ottani munkát. Érdemes és Kiváló Művész címet kapott.

Sallai Ilona (Kristóf Istvánné)

A Fővárosi Nagycirkusz művészeti titkára 1988-2012  L.: (a Főoldalról megnyitható) 4. sz. melléklet.

truppenséf

Csoportfőnök.

tusíroz

Elhárítja a balesetet, vagyis odaáll a trükk alá, hogy ha az "lejön", elkapja az artistát (tornásznyelven: asszisztál).

untermann

Tartó ember.