Kisokos
Terveim szerint heti rendszerességgel fogom bővíteni az abc-rendbe sorolt legfontosabb tradicionális cirkuszi alapismeretek gyűjteményét (nem varieté, nem esztrád, nem újcirkusz...). A történeti jelentőséggel bíró személyiségek feltűnésének sorrendje merőben az adatgyűjtés technikai nehézségeiből következik, semmiképp sem értékítélet alapján, és természetesen a vázolt kép igen-igen elnagyolt. Miután nincs akadémiai szabályozás a szakszavak helyesírását illetően, saját nyelvérzékem alapján döntöm el, hogy milyen formában (fonetikusan vagy az eredeti írásmód, esetleg a kettő ötvözete szerint) rögzítem a kifejezéseket.
apparát |
Nagy artista rekvizit. |
asszisztál |
Rekvizitet kézbe ad, elvesz, kisegít. |
Baross Imre |
Tornász olimpikon, rövid ideig artistaként dolgozott, majd 1950-ben megalapította az Állami Artistaképző Iskolát (1989-től Intézet, ma az ő nevét viselő szakgimnázium), melynek haláláig, 1986-ig az igazgatója volt. Apáczai Csere János díjjal tüntették ki. |
Beketow Mátyás |
1904-től a Városi Cirkusz bérlője volt, melyet a saját nevén működtetett, a Tanácsköztársaság néhány hónapját kivéve egészen az öngyilkosságáig, amely a lexikonokban közöltekkel szemben nem 1928 őszén, hanem tavaszán következett be. Cirkuszi Akrobatika - 12. évf. 1. sz., 2019. tavasz (oszk.hu) |
bronzszám |
vagy „Élő szobor”. Statikus számzsáner, jellegzetessége a testfestés (voltaképpen a gúlának és a handaufhandnak egyfajta ötvözete). |
duett |
Két személy által előadott szám. |
einarming |
Hátsó függés egykézen. |
einhand |
Kézállás egykézen. |
ekvilibrista |
Egyensúlyozó-művész. |
entré |
Teljesértékű bohócszám, melynek során a manézsban csak a bohócok dolgoznak. |
Eötvös Gábor |
Komédiás családba született, fiatalkorában levegőszámot is csinált, az 1950-es évektől a családi zeneszám főszereplője, „Mr. Vanmásik”, aki a kabátja zsebeiből előszedett hangszerek tucatján játszott. Jászai díjas Érdemes Művész volt. |
fazád |
Díszes kapu a cirkuszkerítés első frontján. |
fliegende |
Legalább három fős lengőtrapéz csoportszám. |
FNC |
Fővárosi Nagycirkusz |
galléros-komédiás |
A magyar szakmai szóhasználatban már az 1950-es évekre teljesen meggyökeresedett szokásos jelzőpáros a komédiás cirkuszoknál született és a privát világból rekrutálódott artisták megkülönböztetésére. |
gitter |
A manézsban a vadállatszámokhoz felállított körketrec. |
gradin |
A páholyok mögött elhelyezkedő emelkedő üléssor a nézők számára. |
handaufhand |
Statikus duett számzsáner: az obermann handstandjait (esetleg kopfstand, einhand) tartva az untermann különböző ki- és átfordulásokat, kabolókat csinál. |
handstand |
Kézállás. |
ikária |
A lábzsonglőrhöz hasonló akrobatikus szám, amelyben rekvizit helyett az obermannokkal zsonglőrözik az untermann. |
kaboló |
Speciális bukfenc. |
komplament |
A tapsot elváró és megköszönő mozdulatsor, ill. póz. A férfiaknál lehet kifejezett meghajlás, a nőknél inkább bók a fej enyhe oldalrabillentésével. Szinonimája a ’kiállás’. |
kopfaufkopf |
Duett trükk: fejtetőn tartott fejállás. |
kopfstand |
Fejállás. |
Kristóf István |
A Fővárosi Nagycirkusz igazgatója 1988-2012 L.: (a Főoldalról megnyitható) 4. sz. melléklet. |
londzs |
Biztonsági felszerelés, részletesebben: (a Főoldalról megnyitható) 1. sz. melléklet. |
manézs |
A szabvány mérete szerint 13 m átmérőjű terület a cirkusz közepén, melyet a piszni határol. Alapértelmezésben ezen a területen zajlik az előadás. |
markíroz |
Lehozza a számot, de trükkök nélkül, vagyis csak az összekötő elemeket, komplamenteket járja végig, ill. ezek egyes elemeit próbál(gat)ja el. |
maszt |
A cirkuszsátor fő tartóoszlopa. |
MACIVA |
Magyar Cirkusz és Varieté Vállalat. |
MNC |
Magyar Nemzeti Cirkusz. |
NCK |
Nemzeti Cirkuszművészeti Központ. |
obermann |
Felső ember, aki a trükköket csinálja (hogy is van ez a levegőszámnál? :-) |
orcseszter |
Zenekari emelvény. |
parter-(akrobatika/ugrás) |
talaj-(akrobatika/ugrás) |
passzázs |
A számok be- és kirekvizitálása alatt bemutatott rövid bohóctréfa. |
piszni |
A manézs körüli alacsony dobogó. |
quick-change |
A cirkuszban ritkán előforduló tipikus varietészám: gyors váltásokkal más és más öltözékben tűnik fel az artista/nő. |
Renz, Carola |
A Magyar Nemzeti Cirkusznak alapító társtulajdonosa. L.: (a Főoldalról megnyitható) 3. sz. melléklet. |
Richter József |
A Magyar Nemzeti Cirkusznak alapító tulajdonosa. L.: (a Főoldalról megnyitható) 3. sz. melléklet. |
rekvizit |
Artista-kellék. |
rhönrad |
Az 1920-as években feltalált sporteszköz, a Fővárosi Nagycirkuszban az 1950-es években mutatkozott be először. |
Rodolfo „Rudi bácsi” |
Amatőr, ill. varieté-bűvészként kezdte, utazócirkusznál az 1950-es években egy szezont csinált végig, a ’60-as évektől kezdődően már csak a nagyvárosokba utazott le néhány napra erősítésként, a Fővárosi Nagycirkusz műsoraiban viszont gyakran dolgozott. Országos ismertsége (bűvészdobozok, a Füles rejtvényújságbeli rovata, könyvek) és társadalmi kapcsolatai révén az Artista Szakszervezet elnökeként élete utolsó évtizedeiben nagyon eredményesen segítette az ottani munkát. Érdemes és Kiváló Művész címet kapott. |
Sallai Ilona (Kristóf Istvánné) |
A Fővárosi Nagycirkusz művészeti titkára 1988-2012 L.: (a Főoldalról megnyitható) 4. sz. melléklet. |
truppenséf |
Csoportfőnök. |
tusíroz |
Elhárítja a balesetet, vagyis odaáll a trükk alá, hogy ha az "lejön", elkapja az artistát (tornásznyelven: asszisztál). |
untermann |
Tartó ember. |
zsáner |
Az a kategória, amelybe a hasonló trükksorokat bemutató számokat besoroljuk. |